Skribenter

Löjtnant Språktant: Utbildad i språk  för gymnasiet och grundskolans senare år. Har jobbat inom flera olika skolformer.

Kommendör Klasslärare: Klasslärare på mellanstadiet. Har arbetat i tio år och är 1-7 lärare med Ma/NO-inriktning.

Virkpiraten: Slöjdlärare som undervisar år 2-9 i olika material, är mentor och klassansvarig på högstadiet. Har jobbat som lärare i ca. 7 år.

Fänrik Stålull: Språk- och slöjdlärare i både hårda och mjuka språk och material. Erfarenhet över halva Sverige sedan 2005. Trivs bäst på högstadiet.

Bandsågsbanditen: Lärare under utbildning i slöjd och språk som berättar om lärarutbildningen idag och vägen ut i yrket.

Sergeant Särskild: Lärare i särskolan sedan mer än tio år tillbaka. Brinner för allas rätt att utvecklas och göra sin röst hörd.

Furir Flexibel: Lärare som jobbat inom flera skolformer och ämnen, utbildad i SO-ämnen för de högre åldrarna, samt på senare år utbildad i ett praktiskt-estetiskt ämne.  Arbetar nu med hela åldersspannet på grundskolan

Fröken Rödskägg: Klasslärare på mellanstadiet. 1-7 lärarutbildning och har varit verksam i ca 15 år. Älskar lärarjobbet, men skulle inte rekommendera det.

Matros Sisyfos: Klasslärare på mellanstadiet, har behörighet för grundskolans tidigare år i matematik & NO. Är relativt ny i yrket och försöker desperat få tiden att räcka till för att göra ett bra jobb.

Rekryt Rookie: Har precis plockat ut min lärarexamen. F-6 lärarutbildning, utbildad i NO-ämnen, Tk, Matte, SO-ämnen läs och skrivutveckling samt utomhuspedagogik. Kommer till hösten vara klasslärare på mellanstadiet.

Gastbloggare: Vi publicerar gärna gäst/gastbloggare som vill bidra till Myteriet i mån av plats. Om vi ser att ditt bidrag är vad vi behöver för att föra Myteriet framåt så publicerar vi det gärna, men alla kommer tyvärr inte att kunna publiceras.

Vill du bli vår nästa gastbloggare? Maila oss på myteristerna@gmail.com

14 thoughts on “Skribenter

  1. LRradicals skriver:

    Varför tycker ni att man ska läsa Johan Kants Blogg? Han är rektor, vilka är delansvariga till de problem vi har med våra arbetsvillkor och status. Dessutom är han rabiat motståndare till anonyma kommentarer, som han likställer med nynazism ochh terrorister.
    /LRradicals

    • Löjtnant Språktant skriver:

      Vi tycker att man ska läsa Johan Kants blogg därför att han är för en förändring i skolan. Han inser det absurda och det orimliga i dagens skola och skolpolitik. Det kan man göra fast man är skolledare. Vi tycker att det behövs fler som sätter ljus på skolan och debatterar om densamma. Dessutom vet vi att han sympatiserar med oss och förstår vårt behov av anonymitet och inte likställer oss med nynazister och terrorister. Du kan läsa Johan Kants inlägg ”Nu börjar lärarkåren reagera på riktigt” för att få en vidare bild: http://johankant.wordpress.com/2012/04/19/nu-borjar-lararkaren-reagera-pa-riktigt/

    • Anette skriver:

      Jag är lärare på den skola Johan Kant är bitr.rektor och även fd lärarkollega under hans tid som lärare. Kan intyga att är det någon rektor som står på lärarnas sida är det han.

  2. LRradicals skriver:

    @språktant: om du läser in dig lite på hans förändringsiver så kommer du att märka att det inte är skolan han vill förändra utan läraren. Likt flertalet hala rektorer och inte sällan SKL vill man hellre prata om att läraren i dag gör fel och måste förändra sitt arbetssätt, i stället för att inse att lärare i dag inte kan utnyttja sin fulla potential pga. resursbrist. Lärare i dag är överlupna av arbetsuppgifter, ständiga vikarier och ersättare av en massa kompetenser som fanns förut inom skolan. Rektorer av Johan Kants typ är inte sällan (med)skyldiga till lärares arbetssituation.
    Ser man inte detta riskerar man att hamna väldigt snett i debatten och de som jublar mest är huvudmännen.
    /LRradicals

    • Löjtnant Språktant skriver:

      Jag tror att vi kan konstatera att vi tycker olika och att det måste vara OK.

    • HH skriver:

      Jag håller med! Kant lägger alldeles för stor vikt vid läraren och glömmer att läraren inte har förutsättningar att hinna allt. Åtminstone inte på 45 timmar och under 25000:-/månad.

  3. Josef Boberg skriver:

    LYCKA TILL ❗

  4. Maria Lindgren skriver:

    Johan Kant har alltid slagits verbalt för lärarnas status, när han var lärare på högstadiet och nu som skolledare. Johan är för fen positiv örändring av pedagogernas arbetssituation och för att pedagoger ska få det bättre, vilket gynnar alla i samhället. Han är en av få skolledare som öppet vågar diskutera frågan, trots att han är skolledare. Tänk om fler skolledare kunde lyfta frågan och diskutera det mest väsentliga, pedagogernas arbetssituation.

  5. Lärare skriver:

    Jag kan tänka mig att hjälpa till och skriva om lite lärartankar. Jag har erfarenhet från många olika skolformer och arbetsgivare…
    Admins: Kontakta mig i så fall.

  6. Nicke skriver:

    Grymt bra initiativ detta, är en leds SO lärare som just nu är så trött på skolvärlden. Framförallt våra LÖNER, men även de arbetsförhållanden som varit usla nu åtminstone för mig kommer bli än värre. Nästa termin ska jag sätta 160 betyg till i de olika so ämnena men även genomföra nationella prov och rätta. Det kommer inte innebära någon högre lön heller för mig, detta fastän jag nu jobbar 100 % redan. De 45 timmarna räcker inte som det är nu.

    Hur fan är det tänkt? Springa fortare i det ekorrhjul som redan snurrar för fort? Kan inte LR eller Lärarförbundet genonföra en studie på hur den fina volvobil ser ut när arbetarna skulle göra samma jobb på halva tiden? Hur fan blev kvalitén? – Oj fan, kolla här..de har ju missat att montera växellådan.

    O nästa detjalj, är det nån av volvoarbetarna som skulle gå till sitt jobb när deras arbetsbelastning ökat och lönen är densamma! Troligen inte!

    I skolvärlden dock, ja då ska vi höja kvalitén istället.

    Vad gör LR och Lärarförbundet undrar jag! ..gick ur skiten för insett att de inte lyckats med något sedan 1960 talet då förfallet startade!

    • Löjtnant Språktant skriver:

      Det flesta inser att det är orimligt. Men få agerar. Vi vill att det ska bli en förändring och att skolan ska innebära bra undervisning för eleverna och bra arbetsvillkor för personal.

    • S skriver:

      Välkommen till NP-träsket…sitter själv nu och rättar min andra uppsättning nationella prov för den här terminen. Först var det i NO-ämne (en skriftlig + en laborativ del) och nu är det i matte (tre skriftliga + en muntlig del). Sweet.

      Vad gör förbunden…ja, i grund och botten är det ju medlemmarna som utgör förbunden. Och medlemmarna det är väl ”vi”.

      Fick mig att tänka på ett samtal jag hade med några av mina elever i korridoren idag. Vi pratade grupper och jag försökte få dem in på spåret att om man själv inte är aktiv och tar sina chanser (att påverka/förändra) så ska man inte heller i efterhand klaga för mycket runt konsekvenserna av sina tidigare val.

      Tror det går att tillämpa på mycket i livet – vi vill men det är få som agerar (precis som myteriets språktant redan skrivit i en tidigare kommentar här)…

  7. Nicke skriver:

    En liten fundering? Vet ni varför det inte längre går att kommentera på skolvärlden?
    Känns ju mest som ett sätt att försöka dölja lärarnas missnöje.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: