Ingen superhjälte!

uppdrag-larare
För ett tag sedan reagerade jag över ett bokomslag på en bok i min fackliga tidning. Jag kanske är överkänslig eftersom jag är en av alla lärare som gått in i den ökända ”väggen”, men om jag nu inte läser boken utan endast ser omslaget, vad symboliserar det? För mig blev associationerna direkt att man måste vara en superhjälte för att klara av att jobba i skolan! Är det så ett av våra fackförbund vill att vi ska identifiera oss, som superhjältar? Oavsett om det är så eller inte, så vet jag i alla fall inte om några superhjältar utan superkrafter, och det är ju precis där vi människor skiljer oss åt från sagans superhjältar; Superkrafterna! Hur ska jag kunna identifiera mig med ett omslag som signalerar att jag behöver vara övermänsklig för att jobba i vår svenska skola? Jag kände direkt att det är verkligen inte konstigt att jag inte mäktar med mitt arbete när till och med facket har förväntningen att lärare att vara superhjältar. Nu vet jag att det inte är facket själv som skrivit boken, men de har valt att ge ut den på sitt förlag med detta omslag, så de månste ändå ställa sig bakom vad boken signalerar när det står deras namn på.

balanskonster-for-nya-larare
Nu några veckor senare hade en ny bok kommit ut. Ja, vad symboliserar detta omslag? Att lärarnas arbetssituation är helt ohållbar. Jag tror ingen hade skrivit en liknande bok för läkare, vaktmästare, eller någon annan yrkeskategori över huvudtaget. För ingen annan yrkeskategori hade accepterat att ha så kassa arbetsvillkor som lärarna har (även om jag vet att tex. sjuksköterskorna har en liknande situation och verkligen kämpar för sin sak.) Författaren till boken vill säkert uppmuntra nya lärare och ge goda tips för hur man ska hantera sin situation som lärare, men varför välja bilder som påvisar att du ska utföra en omöjlig uppgift? Jag tror inte någon, förutom tränade cirkusartister, kan gå på lina och jonglera samtidigt.

För att uppmuntra och stärka lärare ska väl inte fackförbunden ställa sig bakom att första åren i yrket är på gränsen till omöjliga? En annan bok av samma fackförbund som jag fick som nyutexaminerad lärare var:

images
Borde inte fackförbunden står på barrikaderna och skrika ut lärarnas förtvivlan om att vi inte orkar mer, att vi dagligen ser kollegor gå i väggen? Istället ger de ut tips på hur du som människa ska anpassa dig för att överleva i en sjuk absurd arbetsmiljö som skolan de senaste åren blivit. Sjukt tycker jag, för jag är ingen superhjälte, och jag känner ingen annan som är det heller.

7 thoughts on “Ingen superhjälte!

  1. May Launy skriver:

    Väldigt bra skrivet. Du sätter fingret på det viktiga, att lärare har ett fullständigt omöjligt uppdrag och att det är organisationen som behöver planläggas betydligt bättre.

  2. Malin Bjärnlid skriver:

    Mycket klokt. Mina superkrafter fungerade inte så bra i dag tillägger jag ironiskt.

  3. Jenny Sundberg skriver:

    Bra skrivet, verkligen! Och vilken annan yrkeskategori hade accepterat de urusla villkoren bakom införandet av lärarlegitimation?

  4. Kapten Haddock skriver:

    Schkål för ”supehjälten” på sista raden!

  5. qvik skriver:

    Menmenmen, den stora lösningen blir ju förstatligande, befrielse ur socialdemokraternas flumvälde, mera mätningar och prov och framför allt positionen som förstelärare. Sen ska ni se på världens bästa skola!

  6. timp skriver:

    Om ingen hinner med jobbet, hur skiljer man mellan en som försöker hinna och en som inte försöker hinna? Jag ställde samma fråga till en av dessa självgoda fackliga bloggare (det finns förresten också fackliga bloggare som inte är lika blåögda) men fick inget vettigt svar, så jag ställer frågan igen här. Jag skulle påstå att den som inte försöka hinna gör ett bättre jobb för att det hon eller han gör blir ordentligt genomtänkt och ordentligt gjort. Men vad säger de lärda?

  7. Anna Karlsson skriver:

    Jag tolkar inte omslagen på samma sätt utan snarare som en ironisk kommentar med glimten i ögat.

Kommentera

