Gastbloggare nr 16

Tro på dig själv!

Tro på dig själv. Tro på att framtiden är din. Oavsett vad du fick med dig på vägen.

Häri ligger problemet med den svenska skolan. Det är inte så det skall vara. Skolan och samhället ska se till att alla eleverna får med sig dessa nycklar till framtiden. Idag är det enbart en liten grupp elever som får med sig den värdefulla nyckeln: självförtroendet och tron på sig själv. Resten av barnen får klara sig bäst de kan i en skolstruktur som inte fungerar för alltför många barn.

Vi pratar om en skola där många vuxna inte längre reagerar över mobbningstrukturer, och som blundar för att elever med handikapp eller som har andra svårigheter med sig inte får den hjälp och det stöd som de har rätt till att få, på grund av att att den från början för snävt tilltagna skolbudgeten inte räcker till. En skola där elever medvetet trängs ihop i stora klasser som packade sardiner. Där det inte finns någon chans till lugn och ro och en vettig inlärningsmiljö, med en alltför hög arbetsbelastning för både lärare och elever.

Vi pratar om en skola där budget och vuxnas prestige går före barnens trygghet och inlärning. Vuxna människor som ser att något är fel och ändå inte agerar. I många fall av rädsla för att drabbas av repressalier från ledningshåll för att de har lyft fram ”obekväma saker som rektor inte vill höra som kostar pengar att rätta till”.

Vi har rektorer som medvetet döljer för kommuncheferna att barn far illa i vårt skolsystem. Kommunchefer som inte heller lyfter dessa vidare utan istället skyller misslyckandet på på föräldrarna och barnen. Skolchefer/kommunchefer som inte prioriterar att budgetera för tryggare skolor, före arenabyggen, isrinkar på torget och nya glasdörrar till kommunhuset..

Vi pratar om en skola där ett barn i veckan tar livet av sig på grund av mobbningsrelaterad problematik. Där dessa elevers rätt till att vistats i trygg och säker miljö, med vuxna som ser, hör och agerar, har åtsidosatts för ”mobbarnas” informella rätt att göra tillvaron eländig för andra barn år efter år. En skola där det inte är någon mening för ett barn att gå till vuxna för ingen hjälp finns i praktiken att få. Den mobbade blir den som flyttas på och skuldbeläggs och ”mobbaren” blir fortsatt ”kung” över skolarenan.

Vi pratar om en skola som signalerar och lär barnen, nästa generation vuxna, att det måste vara ditt fel lilla vän… att andra människor inte uppför sig anständigt mot dig. En skola där tron på framtiden, tron på att lyckas har raserats för alltför många barn redan innan de har fyllt 12 år. Det är inte sådan vår skola är tänkt att vara…

av May Launy
Annonser

9 thoughts on “Gastbloggare nr 16

  1. May Launy skriver:

    Tackar ödmjukast ❤

  2. Löjtnant Språktant skriver:

    Det är, som vanligt, vi som ska tacka, May! 🙂 ❤

  3. Monica skriver:

    Hej May! Jag håller med om denna ständiga skolbudget – att tänket är så kortsiktigt när vi vinner så mycket mer på ett långsiktigt. Det är under skolåren samhället verkligen kan hjälpa barn/ungdomar att hitta rätt väg. Det är under de åren vi kan spela roll. Om vi vill se ett bättre samhälle i framtiden måste vi sluta dra in resurser på skolor och istället se vilken roll skolan har och ge lärare verktygen att lyckas. Jag valde själv mellan yrkena lärare och polis. Jag kom fram till att jag inte vill låsa in brottslingar utan arbeta förebyggande så att brottslingar inte behöver uppstå. Ge skolor mer resurser! Det ska finnas kuratorer, sköterskor, specialpedagoger, tillräckligt många lärare för att ha klasser på tjugo elever. Vill vi ha ett bättre samhälle – då är det skolan vi ska börja med.

    • May Launy skriver:

      Tack!
      Delar fullt ut dina tankar och synpunkter. Skolan måste få kosta och barnen måste ges möjligheten att finna rätt väg.

  4. Helena Roth skriver:

    Nä – och det är inte så skolan får lov att fortsätta vara, säger jag, och fortsätter på din slutkläm!

    Vi som SER detta (som vågat titta både utanför boxen men också inåt i oss själva tror jag!) måste skapa en förändring. Skeppet måste byta kurs NU!
    Sen har jag en dröm om ett helt ANNAT skolsystem, som itne är ETT system som det de facto är idag, utan många system, för att passa alla, det är en annan sak. Det är det långsiktiga perspektivet.

    Men mina barn går i skolan NU – och det är dags att säga NOCK NU! Skolsystemet måste, tillsammans med övriga samhället och alla medborgare, börja agera på ett sätt att vi faktiskt bygger en hållbar framtid, genom barnen och ungdomarna som finns inne i systemet idag.

    Heja dig May – du skriver oerhört kraftfullt!
    /Helena, samordningsgruppen Barnverket

    • May Launy skriver:

      Tackar ödmjukast. Det är viktigt det du skriver. Barnen befinner sig i systemet nu, de kan inte vänta tills imorgon på att det skall bli bättre. Det är vi vuxna som måste säga ifrån och se till att en nödvändigt förändring kommer till stånd, och det gör vi alla tillsammans. Vi kan skapa en bättre fungerande skola för barn och lärare, det är jag övertygad om.

  5. Fröken fräken skriver:

    I min ”klass” på ca 20, sitter elever som kämpar mot ett E i engelska. De kan klara det om de får mycket stöd och hjälp. Dessutom 2-3 st som ligger på en högre nivå. Tre elever har bara varit i Sverige i 1-2 år och har nybörjarengelska. Vi pratar om år 9 och jag hinner inte med alls fast de bara är 20 st.

    • May Launy skriver:

      Har varit där och delat din situation med en klass på 38 elever så jag känner verkligen igen det du skriver. Delar din frustration över att lärarna i väldigt många klasser i våra skolor har fullständigt orimliga och omöjliga uppdrag från början. Lärarna får helt enkelt inte förutsättningarna de behöver för att kunna klara arbetet på ett tillfredsställande sätt hur mycket de än försöker. Det ska inte behöva vara så…Tack så mycket för ditt inlägg.

  6. Magistern skriver:

    Det är oroande att klasstorlekarna fortsätter att öka. Snart är 40 normalt på gymnasiet om inget görs. Det enda som sätter stopp är arkitekturen (för små klassrum). 35 är normalt nu på mitt gymnasium, men det finns grupper på fler elever – i klassrum med ventilation anpassad för 27 personer. Hur kan det få fortgå?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: