Likvaka

I kväll sörjer vi i Lärarmyteriet.

Vi sörjer våra fackförbunds oförmåga att leverera, trots många stora, vackra ord. Vi sörjer ett nytt avtal, som är lika dåligt som den gångna sommaren. Vi sörjer en utebliven reglering av arbetstiden, arbetsuppgifterna och arbetsvillkoren. Vi sörjer att än fler nu kommer fly läraryrket och att färre kommer att välja att läsa till lärare. Vi sörjer att den svenska skolan just kommit ett steg närmare ruinens brant.

Vi sörjer att facken nu har accepterat ett avtal som trots en ynka ökning med 0,1 procentenhet mot budet som avvisades inte innebär någon reglering av våra orimliga arbetsvillkor, vår arbetstid och den massiva dokumentationsbördan. Hur många fler ska behöva gå i väggen för att någon ska bry sig? Vi sörjer. Vi beklagar de elever, skapare av vår gemensamma framtid, som kommer tappas bort för att lärarna inte orkar, eller för att inga behöriga lärare finns att tillgå. Vi beklagar att det talas om ännu en tandlös utredning av vår arbetssituation.Vi sörjer att lärarförbundens utspel om 10000:- inte gav oss mer än någon tusing mer i månaden för att sedan behöva lita på kommunernas ”goda vilja” som tidigare lyst med sin frånvaro att uppgradera läraryrket.

Vad hände? Det är ofattbart och sorgligt bortom ord att lärare inte värderas högre. Vi sörjer att vi som yrkeskår än en gång inte blir tagna på allvar när vi förmedlar till hela vårt samhälle att vi inte orkar eller klarar av den orimliga arbetsbelastningen som är i skolan idag.

Vi sörjer.

25 thoughts on “Likvaka

  1. Näsanöverytan skriver:

    Jag blir bara förbannad, jag sörjer inte. Hur kan man samtidigt misslyckas med både lönedelen och arbetsbelastningsdelen? Tror man inom facket att två minus ger ett plus?

  2. Varför vågar vi inte strejka? Hur många här vill strejka? Vad kan vi göra? Vad bör vi görà? Nu får det ta mig tusan vara nog!!

  3. Jag kan inte annat än att hålla med. Pinsamt och sorgligt. Frågan är hur många av oss som kommer arbeta som lärare om 10 år….

  4. dakkster skriver:

    Dags att gå ur lärarfacken. De gör ju ändå ingen nytta.

  5. Ett konstruktivt förslag: jag tänker att ”alla” pedagoger som är anslutna till LR eller lärarförbundet helt sonika går ur dessa organisationer och tillsammans startar ett nytt fack, under parollen 10.000 kr-mer-förbundet! Som inte tvekar när det gäller att VÅGA ta beslut och FATTA att det finns möjlighet i Sverige 2012 att använda sig av strejkrätten!! Det enda ord jag finner för våra två ordföranden är FEGISAR/YNKRYGGAR! Vilka vill vara med i det nya fackförbundet ”Stolt lärare”?

  6. Näsanöverytan skriver:

    Jag har inte en enda kollega som inte varit villig att strejka. De enda som inte verkar vilja strejka är facken?

    Skam är det!

  7. Martina skriver:

    Tragiskt nog hjälper det inte att gå ur facket. Det förbättrar inte vår arbetssituation, varken vår arbetsbelastning eller vår lön. Enda åtgärden som faktiskt gör skillnad är att lämna yrket. Det var inte det jag tänkte mig när jag utbildade mig till lärare, och det är inte det jag önskar mig när jag sitter här och undrar hur jag ska lägga upp undervisningen för att hjälpa mina elever utvecklas imorgon…
    Men jag har verkligen full förståelse för all denna tvekan inför framtiden i förbundet och i yrket!

  8. C skriver:

    Jobbat som lärare sedan -98. Nu ger jag upp och letar nytt jobb. Det här går inte längre…

  9. May Launy skriver:

    En demokratiskandal

    Skammligt är vad det är rakt av, likvaka och en fullständig tragedi för alla kollegor som precis har fått en arbetsgivarvänlig slägga rakt i ansiktet, utdelad från den förhandlingspart som skulle slåss för lärarnas rättigheter, lön och arbetsvillkor. Det handlar om människors liv, det handlar om solidaritet och det handlar om lärarfackens fortsatta legitimitet.

    Den ”goda viljan från arbetsgivaren” har vi som sliter hårt på golvet fått nog av. Kära arbetskollegor och fantastiska yrkesmänniskor, bit ihop, samla er och fortsätt lyft vår sak en gång till, tala om hur det ser ut. Kommunerna klarar inte sitt arbetsgivaruppdrag, det vet vi och vi har alltför länge blivit fruktansvärt styvmoderligt behandlade.

    Det här avtalet är inte bara ett fullständigt svek mot en hel yrkeskår. Det är ett sammanhållet samhälleligt svek mot nästa generation elever, de som fortsättningsvis kommer att fortsätta att bli försummade och övergivna i våra svenska skolor. En demokratiskandal av stora mått. Och jag är övertygad om att lärarna hade haft och har folkets stöd om det hade blivit strejk. Jag befarar massflykt från yrket, mer urholkning av demokratins värde och en tystad lärarkår med all rätt.

    Vi är inte nunnor och munkar som skall offra våra liv för nästa generation. Vi är välutbildade människor som arbetar hårt. Vi förtjänar respekt,vettiga arbetsvillkor och rimlig lön för den fantastiska samhällsinsatts som vi utför. Ett högt pris kommer att få betalas och det är hela samhället som i slutändan kommer att stå för notan, när kostnaderna för de sjukskrivna lärare och de utslagna eleverna skjuter i höjden. Männsklig tragedi, det är vad det är.

  10. Palle skriver:

    Jag orkar nästan inte ens kommentera detta skämt. Nöjer mig med att konstatera att… nej, förresten. Nu skiter jag i det här. Hejdå jobbet, hoppas ni hittar någon annan som jobbar lika stenhårt för att utveckla verksamheten som jag gjorde. Adios.

  11. Johanna Nilsson skriver:

    Det är fruktansvärt och det får en än en gång att verkligen göra slag i saken och lämna yrket som annars tyvärr kommer bli en egen undergång. Idag vikarierar jag hellre och går från jobbet med högt huvud utan resten av alla måsten som hör yrket till. Det är ofattbart att kommunerna och regeringen i allra högsta grad inte inser allvaret och att de får betala priset för allting de kommer förlora.

  12. Chippis skriver:

    Fack facket, liksom. Facking driver ni med mig, LR? Höhöhö. Allvarligt talat – vem behöver fiender med sådana vänner? Om SKL säger sig vara ”mycket nöjda” borde det tas som ett tecken på att något är fel. http://www.chippis1972.com/2012/09/fack-et.html

  13. som kom av sig………..

  14. […] – det blir inte så mycket mer. Lärarmyteriets skribenter är ledsna och uttrycker det så HÄR. Bertil Törestad, en av de bloggare som skrivit många inlägg som kan uppfattas stå emot […]

  15. Kirsti Forstén skriver:

    Mette Fjelkner: Det var ett mycket svårt beslut att fatta
    Vi medlemmar hade kunnat hjälpa till med beslutet om vi hade blivit tillfrågade genom en avtalsomröstning.

  16. HH skriver:

    Jag beklagar sorgen. Själv är jag nöjd f.d. lärare. Synd att jag hann slita ut mig både fysiskt och psykiskt dessförinnan. Mitt utmattningssydrom kostar samhället enorma summor i rehab och tiden använder jag till att virka. Hoppsan, en f.d. lärare som kostar pengar i st f att göra ett bra jobb…

    Ni som är på väg in i väggen: det är inte så illa, även om man riskerar att förlora allt på vägen. Men, jag rekommenderar er att lämna yrket. Tyvärr. Beklagar.

  17. AC skriver:

    Har redan sagt upp mig och hade bara en önskan och det var att få stampa med foten en sista gång och verkligen göra det synligt att läraryrket är på väg åt skogen. Gick ur facket i morse, har inte haft mycket nytta av dem vare sig som stöd mot arbetsgivare eller som löneförhandlare, bättre att lägga pengarna på CSN räkningarna..

  18. Robert skriver:

    10 000 kr saknar just nu betydelse. Inga pengar i världen är värda att riska hälsan för. Det största sveket i detta avtal är att inget görs åt arbetsbördan. Vad ska jag med mina 10 000 kr till när jag inte längre orkar? De kan behålla sina växelpengar. Jag gör något annat istället.

  19. Jida Jijjis Carlson skriver:

    Sörj inte – organisera! Som Joe Hill sa!

  20. Josef Boberg skriver:

    Den svenska modellens samhälle har sina brister – som jag ser det.

  21. […] missnöjda med avtalet och påtalat att man kommer att lämna facken. Läs vad man skriver på Lärarmyteriet – det är inga glada tongångar. Riktigt […]

  22. Kalle skriver:

    Har just tittat på SCB:s databaser och även på http://www.lonestatestik.se – tjänar vi egentligen så illa?

  23. Christer skriver:

    Lärarfacken har skrivit på nästan samma usla avtalsbud som de sa nej till i juni. Vi ska få 4,2 % i år och ”inudustrimärket” 2013, därefter två sifferlösa år.
    Jämför med detta – från AvtalsNytt från Lärarnas Riksförbund 14 juni 2012:
    ”Därför säger vi nej till SKLs bud: […] 4 procent under 2012 och sedan märket plus 0,2 procent för 2013 och därefter inga garantier. Ska det ses som en uppvärdering av lärarna?
    Om man slår ut det som är satsningen på lärarna under åren som avtalet skulle gälla, så skulle det för en lärare med en månadslön på 27 500 innebära en löneökning med 78 kronor mer per månad! Sjuttioåtta kronor.”

  24. trillingnöten skriver:

    I Chicago strejkade lärarna och fick en löneökning och annat. Förra veckan faktiskt. Ut och strejka. Fast frågan är om facket står bakom? Det verkar snarare som facket står på kommunernas sida så risken finns att det faller platt.

Kommentera

