Slutbud?

Idag läser jag om att medlarna förväntas lägga ett slutbud på tisdag. Med en jobbig arbetsvecka i ryggen känner jag mig trött och uppgiven. 10 000 mer? Knappast. Bättre villkor? Jag tror det när jag ser det. Reglering av arbetstiden? Nä, inte troligt. Jag hoppas jag har fel. Jag hoppas att SKL inser vad som är på väg att hända och förstår att lärarna är på väg att ta sin mats ur skolan, är på väg att ge upp, eller, för den delen, på väg att bli utbrända.

För mig är ekvationen enkel; ska vi få en bättre skola så måste lärarna få mer tid att planera sin undervisning, mer tid att reflektera, mer tid för gemenesamma diskussioner kring pedagogik och metodik (och nej, jag menar INTE styrda konferenser med krystade teman!). Hur kan politiker, både på riksnivå och på kommunal nivå tro att skolan ska kunna lyckas nå högre måluppfylelse när vi lärare måste lägga den lilla planeringstid vi har, efter att ha haft alldeles för många lektioner för att kunna hålla den kvalitet vi skulle vilja på undervisningen, på att administrera en oändlig mängd pappersjobb, flytta möbler och städa? Vore det inte bättre att i stället få fokusera på sin undervisning och samarbetet med kollegorna? Det skulle ge högre måluppfyllelse. Hur tänker poliktikerna när de inte inser detta?

Hur tänker SKL när de inte är med på att uppvärdera lärarkåren? Vill de inte att Sverige ska vara en kunskapsnation? Vi tappar mark redan, och det blir inte bättre, tvärt om. Så, i väntan på slutbudet kollar jag Platsbanken och förtvivlar. Snälla, bevisa att jag har fel SKL – se mig,  se oss lärare, för vad vi gör och ge oss rätt förutsättningar och rätt lön för det vi gör!

10 thoughts on “Slutbud?

  1. Christina skriver:

    Det kunde ha varit mina egna ord… med den skillnaden att jag inte bara tittar på Platsbanken, jag söker andra jobb.

  2. Lisa skriver:

    Och det är så ledsamt att man måste känna sig så luttrad.

  3. L skriver:

    Bra skrivet!!! Men hur blir det…? Misströstar och förfäras…

  4. LRradicals skriver:

    Ja, hur tänker SKL?
    Det stavas e-k-o-n-o-m-i!!!
    Det förstår ni väl? Det system som vi bidragit till ger det här utfallet. Vad trodde ni? Att marknadsekonomi och ekonomistyrning skulle ha en positiv effekt på ”mjuka” värden? Att de skulle bortse från ekonomisk effektivitet för att gynna kunskap och utveckling?
    Nja, mjölka kossan medan den är varm är nog närmare sanningen. Om någon nu tror att detta inte gäller kommunal verksamhet så kan ni glömma det. Kommuner är i samma anda, man kallar medborgare kunder och ser kommunal skötsel som en marknad mellan intressenter. Allt för att om möjligt kunna vinna tävlingen: Lägsta skatten!
    Men som sagt att vinna val bland blinda höns är ju inte så svårt, antagligen får vi leva med dessa styrsystem.
    Förresten, tack så mycket!

  5. Lisa skriver:

    Jo, är du lönsam lille vän? Är jag lönsam? Kan jag bli lönsam? Riskbedömning a la försäkringsbolag. Behöver vi ge en bättre arbetsmiljö, nja det räcker med miniminivån, annars hjälper nog den lokala fackföreningens representant till, hen vill ju ha högre individuell lön. Får jag säga vad jag tycker och bidra till den demokratiska utvecklingen? Nja, bara du tycker som vi tycker. Betyder det att jag ska manipulera eleverna att tycka som budgeten tillåter? Ja, det är väl klart, hur korkad är du egentligen? Behöver du läromedel? Nja, de tycker vi nog att du kan fixa till på förtroendetiden. Är du inte kreativ? Är du läromedelsstyrd? Men herregud kan du inte ge eleven lite medicin, det kan väl varje människa idag, ge lite medicin, kolla insulinnivån, vara beredd på en allergichock eller ett epilepsianfall är väl vardagsmat. Men, hur kunde det undgå dig att eleven inte mådde bra, det skulle du väl förstått. Det kvittar väl att du inte kan göra något åt det. Åh, herregud, kom inte och begär material som förbrukas igen… Du måste ju förstå att det inte går att slösa på det där viset…

  6. Marie Kindblad skriver:

    På pricken – kunde skrivit det själv!

  7. Ulrika skriver:

    Jag tror lärarna bör snegla på poliskåren och se vad de gör, eftersom de generellt har ett högre lönenivå. I mina ickepolis/ickelärarögon så finns det många likheter mellan era yrkesgrupper:
    – Båda yrkesgrupper har fått på sig allt mer adminstation de senaste årtiondena
    – Båda arbetar med svårvärderade arbetsuppgifter. Ja visst det går att värdera efter antal tillfångatagna brottslingar och antalet godkända elever. Men hur bedömer man att arbeta med brottsförebyggande eller att hantera en stor klass med flera bokstavsdiagnoser?
    – Båda yrkeskategorier tar och har mycket ansvar och alla andra VET hur man ska jobba om man är polis eller lärare.

    Men varför är det så olika? Varför har de börjat återanställa adminstratörer inom polisen? Varför har ni inga adminstratörer? Varför har poliser högre lön?

    Vad gör de? Vad gör de inte? Kan ni göra lika?

    • teacherfa skriver:

      Intressant jämförelse…. Vi får se vad resultatet blir efter onsdagen och jobba efter det. Jag vet EN sak poliserna INTE gjorde – gav upp.

      • Maria skriver:

        Sant, visst kan man snegla åt det hållet! Även inom sjukvården har de börjat återinföra denna typ av tjänster, då alldeles för mycket tid/kraft gick och går åt till att skriva journaler på ett ok sätt m.m.

  8. Palle skriver:

    Vilket j-a skämt. Nu går jag ur LR. Jag tjänar mer på att spara de pengarna än vad detta avtal ger mig. Jag tror banne mig att jag byter yrke när jag ändå håller på. Fy f-n.

Kommentera

