Up to date?

Det händer att jag drar mig för att visa Europakartan för mina elever. Kanske har någon elev något att berätta om Italien eller Belgien, och det hade då varit pedagogiskt att rulla ner kartan och peka ut landet, men jag undviker det.

Anledningen till att jag inte tar fram kartan är att det tar så mycket tid. Varje gång vi drar ner kartan måste jag ju, än en gång, påpeka att ”Numera är Tyskland enat, Sovjetunionen finns inte kvar längre, Jugoslavien…” och så vidare. Det är inte gjort i en handvänding med en mellanstadieklass.

Föräldrar som är på besök spärrar upp ögonen vid åsynen av den gamla Europakartan, som ju visserligen är ett bra diskussionsunderlag om man vill gå igenom 1900-talets historia, men som ju ändå borde anses som uttjänt som huvudkarta i ett klassrum år 2012? Men vi i skolan är vana, och tycker inte att en karta från 1980-talet är så mycket att orda om. Den är ju inte trasig ännu?

11 thoughts on “Up to date?

  1. Knut Lindelöf skriver:

    I Staffanstorp löser man problemen med att avskaffa elever, lärare och klassrum. Varför inte ta bort kartor också?

    http://www.lindelof.nu/index.php/2012/09/an-faller-skolan-fritt/

  2. May Launy skriver:

    På andra skolor löses det varje år med handuppräckning.Vilka klassrum har mest behov av dinosauriekartorna, med tanken att flytta runt åbäkena dit de behövs. Samma procedur varje år och sedan händer naturligtvis ingenting. Främst utifrån ovanstående beskrivning att det tar för lång tid att uppdatera karteländet. Och ny karta? kommer inte på fråga, de är alldeles för dyra för att passa in i skolornas budget.

  3. Näsanöverytan skriver:

    Jo, det brukar ta lite tid också att tala om att det inte finns något som heter Sovjetunionen längre och att man får tänka sig att den delen av världen består av ett antal andra länder numera. Men inget ont som inte har något gott med sig – eleverna får utveckla sin förmåga att fantisera.

    Det värsta är väl att det gäller läroböcker också. Vi har haft ett evigt köpstopp nu under MYCKET lång tid. Undervisa med stöd av en samhällskunskapsbok med över tio år på nacken är en utmaning eftersom rättelserna kring hur det inte är längre tar längre tid än själva genomgångarna. Men inte behöver vi väl böcker och kartor i skolan det är väl ändå lyx?

    • L skriver:

      Jag har många synpunkter om vår arbetssituation, sällan så positiva… Känner igen dilemmat med kartan men har för en gång skull ngt gott att säga kring just detta och just våra förutsättningar där jag jobbar; vi har SmartBoards sedan ett år tillbaka – vilken lyx!!! Då kan kartan hänga kvar där uppe och samla damm, medan jag klickar mig in på favoriter på datorn och väljer lämplig karta!
      Men ack vilken skillnad det är från skola till skola vilken teknik man har tillgång till och ack vilken skillnad det kan göra för lärande och utveckling… Vissa skolor har ett antal klassuppsättningar Ipads…andra har en-två datorer per klass… Likvärdighet var det ja…

  4. Åsa skriver:

    I min skola har vi inga kartor alls. Det är en speciell utmaning för mig som geografilärare. Kartorna försvann i samband med att de efterlängtade projektorerna kom. Flera år tog upphandling och överklaganden och till slut satt projektorer i taken – inte mitt i rummet utan precis ovanför tavlan, där kartorna satt.

    Satt, ja. De fick inte plats längre så de togs bort. Nu finns alltså inga alls, och jag saknar verkligen åtminstone en världskarta att dra ner på förekommen anledning och dra upp lika snabbt istället för ” Vänta lite nu barn så ska jag bara logga in på datorn först och googla fram en passande karta!” eller ”Kan alla slå upp sid 24-25 i sin Atlas, tack! Nej, inte den sidan, sid 24-25, Kajsa var är din Atlas? Ja Olle, det är din kartbok du ska titta i nu.” osv.

    Jag undrar lite vilka de var som bestämde vilken typ av projektorer kommunen skulle köpa in, och om de ens satte sin fot i ett helt vanligt klassrum och tittade sig omkring innan de gjorde det.

  5. Lasse skriver:

    Min karta förra året var också från 80-talet. Löste det genom att dra upp världskartan på projektorn. Är man inloggad på datorn går det väldigt snabbt. Jobbar man som SO-lärare i en skola där tekniken är från samma tid som världskartan förstår jag att det är problem.

    Mitt största problem i SO-klassrummet på högstadiet var annars att en femtedel av eleverna inte visste var Europa låg…

    • Kommendör Klasslärare skriver:

      En bidragande orsak till att de inte visste var Europa låg kan ju ha varit avsaknaden av eller för gamla kartor medan de gick på mellanstadiet… 😉

      • May Launy skriver:

        Lasse och kommendör klasslärare. Er härliga dialog gjorde min dag. Man ska inte skratta åt detta i grunden mycket allvarliga problem. Men ni är så kloka och rätt ute i er beskrivning av kartläget att det var omöjligt att inte dra på smilbanden. Lärarnas arbetsmiljö i ett nötskal.

  6. Lena P skriver:

    Tips till Åsa (och andra kanske): Surfa runt o välj ut passande kartor (som DU gillar) när du inte har elever och bokmärk sidorna så går de snabbare att ta fram på lektion. Har du notebook kan du under lektion snabbt ”fota” valda delar som då öppnas som bild i notebook och då kan du skriva stödord bredvid, ringa in, göra pilar o etc. Sen kan man ju spara och/eller skriva ut.
    Google Earth är ju grymmast, bara förflytta sig mellan kontinenter på sekunder! Zooma in o zooma ut. Överlägset papperskartor (tkr jag).
    /Lena

    • May Launy skriver:

      Fantastiskt Lena. Du är imponerande duktig. Ställer mig dock tveksam till om så många lärare besitter din trygghet och kompetens när det gäller att surfa runt på ”grymma Google Earth 🙂 och notebook. Men det är väldigt bra att du har den kunskapen och kan dela med dig av den till oss andra som inte känner sig lika trygga med den här arbetsmetoden.

Kommentera

