GASTBLOGGARE 13

Tänk om lärare var hantverkare…

-Hej hantverkaren, jo det är så här, vi står inför nya ”utmaningar” och det innebär att du måste börja bygga fler hus och med bättre kvalité, fast på en kortare tid än du har idag.

-Aha spännande, jag gillar utmaningar, men jag antar att vi kommer behöva anställa minst en person till, om vi ska lyckas med den utmaningen?

-Ehh Nej det är tyvärr inte möjligt

-Inte, jaha, men jag får väl gå någon form av utbildning för att få tips på hur jag ska lyckas?

-Utbildning? Nej nej, det står så mycket på nätet nu för tiden som du kan läsa, annars såg jag att det är en bra kurs i stan på lördag om du själv vill bekosta det?

-Ja kanske det då, men min såg är rostig och min hammare är inte ergonomisk anpassad, för att inte tala om min skruvdragare då batteriet dör på fem minuter, så jag behöver i alla fall lite nytt material för att ha en chans?

-Nja, såna pengar finns tyvärr inte, men ni köpte väl in lite material för två år sen?

-Nja, det var fyra år sen och det är slitet idag, eftersom det används dagligen. Men ni tar över kundkontakten då, så jag kan fokusera på just hantverket, jag menar så jag får lite mer tid att planera och utföra arbetet på om jag nu ska prestera mer på en kortare tid?

-Nej nej, det går absolut inte, men du har väl 30 minuters lunch som du kan kontakta kunder på?

-Men men, det säger ju sig själv att det blir omöjligt att lyckas, varför ska jag ens försöka, vad är moroten, blir det en befordran eller ett rejält lönelyft?

-Ja det hade jag verkligen hoppats, men du vet hur det ser ut med budgeten i år, Och du…

-Ja?

-När vi ändå pratar, du tar även över rörmokarens sysslor, då vi var tvungna att skära ner lite på personalen. Du når mig på telefonen om det är några problem. Hej på dig!

6 thoughts on “GASTBLOGGARE 13

  1. dakkster skriver:

    Applåder! Så rätt!

  2. Olle Sjöström skriver:

    Mycket bra!
    Stämmer i alla branscher, tyvärr. :/
    Möjligtvis inte bland politiker…

  3. May Launy skriver:

    Pricksäkert, Väldigt bra beskrivet, precis så ser vardagsarbetet i skolan ut.

  4. Pekka Karvonen skriver:

    Tyvärr en klockren beskrivning av vardagen för en lärare

  5. Näsanöverytan skriver:

    Men oj vad man känner igen sig 🙂 Förösande med lite humor.

    • L skriver:

      Suveränt skrivet! Delge fler, utanför yrket, så kanske förståelsen ökar!
      Blir alldeles matt efter en dag som denna…efter några veckor in på terminen. Betygskonferensen idag gjorde mig inte klokare…insåg dock ännu mer vidden av och förväntningarna på oss och det fantastiskt stora och nästan omöjliga dokumentationsarbete som ligger framför oss och bakom oss. Inte minst ska vi ju också på egen hand klura ut vad kunskspskraven och värdeorden i dem verkligen står för.
      Samtidigt ska vi slutföra PiM-utbildningen. Dessutom satsas hos oss nu på utbildning kring språk och lärande. I den kursen ingår plötsligt skriftliga examinationsuppgifter som ska rymmas inom arbetstiden. Utöver det dök ett papper med X antal frågor inför Skolverksbesök/koll av vår skola just upp. Dessa ska besvaras infividuellt och fanska ingående. Inte att förglömma har jag nio elever med åtgärdsprogram och återkommande uppföljningsmöten samt planering av och efterarbete med 19 undervisningstimmar. Vi har också blivit ålagda att öka på rastvärdstiden ytterligare, då det nu är extra stökigt bland elever. Finns det någon ände på detta?! Jag vill fortsätta mitt jobb men jag vill också få en rimlig chans att göra det bra – för våra barn och ungdomars skull!!!

Kommentera

