Hur vore det att våga kasta sig ut i debatten SKL?

Lärarmyteriet har, vid ett flertal tillfällen, sökt debatt med SKL (se vår replik på deras ”Åtta punker för en bättre skola” ). Vi har skrivit i deras egna forum, Avtalsbloggen och Dagens samhälle (DS). SKL har inte svarat med ett ord. De verkar inte vilja ha någon offentlig debatt, vilket vi tycker känns omodernt och fegt. SKL borde vara intresserade av vad lärare tycker och tänker. De säger att de vill värna om Sveriges lärare och uppvärdera vårt arbete. Hur rimmar detta med SKLs ovilja till debatt med lärarkåren undrar vi?

I sin nättidning DS verkar man på ytan vilja uppmuntra till debatt. Även dem kontaktade vi. Efter en lång tids väntan mailväxlade vi lite med en redaktör på DS. Det visade sig att DS har som policy att inte publicera anonymt material och de ruckar inte på den policyn, trots vår förklaring att vi har anonymiteten av rädsla för att t ex mista våra jobb eller utsättas för andra repressalier, samt att vi inte vill lämna ut de skolor/kollegor/elever vi arbetar med genom att skriva våra namn.

Vår arbetsgivarorganisation hävdar att de vill uppvärdera läraryrket och förbättra arbetsmiljön i skolan. Vi tycker att det vore en god början att uppvärdera de anställdas åsikter så pass att man åtminstone bemödar sig att svara. Vad tycker ni?

Annonser

2 thoughts on “Hur vore det att våga kasta sig ut i debatten SKL?

  1. May Launy skriver:

    Varför inte våga ta en debatt om varför lärarkåren i ett demokratiskt land med lagstadgad yttrandefrihet och åsiktsfrihet inte kan berätta ”öppet med sina namn” om den systematiska försummelse som pågår från huvudmannens sida gentemot alla de skolelever som i dagsläget behöver hjälp och stöd i skolan. En lagstadgad rättighet de har men idagens skola inte får.

    Förklara hur det kommer sig att lärarkåren inte ”öppet” kan berätta till sina rektorer om alla de grova kränkningar och den mobbning som drastiskt har eskalerat bland våra elever p.g.a arbetsgivarens besparingar på organisationen.

    Förklara hur det kommer sig att lärarkåren inte ”öppet” kan berätta för huvudmannen om vad som egentligen sker ute på skolorna (med avsikten att försöka förbättra den svenska skolan och stoppa mobbning bland elever) utan att de riskerar utsättas för repressalier, förföljelser och även i praktiken också avsked?

    Förklara för lärarna och övriga medborgare i vårt land, hur ett sådant alltmer synliggjort odemokratiskt agerande från huvudmannens sida, kan anses vara förenligt med den demokratiska värdegrund som lärkåren i sin tur skall värna om och lära ut till våra framtida medborgare.

    Förklara för medborgarna varför huvudmannen inte förväntas ta sin del av det solidariska och gemensamma samhällsansvaret och stöttar lärarkårens demokratiska arbete ute på våra skolor.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: