”Vi har det också dåligt!”

När vi talar om hur vi har det på vår arbetsplats kommer alltid en skara människor och säger ”Det är inte bara du som har usla arbetsförhållanden, tänk på alla andra som har det lika dåligt”, ”Glöm inte oss i avtalsrörelsen, vår yrkesgrupp är också eftersatt”, ”Ni ska inte ha mer, för ni är inte bra på ert jobb”, ”Visa att ni kan leverera först, så kan ni få mer lön sedan”.

Lärarmyteriet kämpar för lärares arbetsvillkor, arbetssituation och lön. Punkt. Alla dessa tre är skapare av lärares status. En försämring av lärares status skapar sämre möjlighet för en bra lärarutbildning, och att personer som är intresserade av läraryrket och som briljerat i skolan tidigare väljer att bli lärare. Det är barnen i skolan som är förlorarna.

Vi vill kämpa för våra arbetsvillkor och löner, för att det är märkligt att läraryrket är så undervärderat i Sverige. Det handlar inte om att vi tycker – det handlar om fakta: Det är stora löneskillnader mellan lärare i Sverige och i andra europeiska länder. Det är också stor löneskillnad mellan lärare och människor inom yrken med motsvarande mängd akademiska poäng.

Ni har kunnat läsa tidigare på Lärarmyteriet om den slimmade och resurssnåla organisation som är dagens skola. Ett system som både bryter mot skollagen och sunt förnuft. De som säger att vi ska vänta tills lärarna ”levererar” i denna organisation kommer få vänta länge. Vi har inte råd att vänta tills beslut tagits om en lärarutbildning som är så fantastisk, och utbildar sådana superpedagoger att de klarar av alla de krav som ställs på lärare i dagens skola.

I vårt nya avtal måste två saker regleras, både för att behålla de lärare som finns i organisationen nu, och för att kunna locka skickliga människor till läraryrket. Det ena är en rimlig arbetsbelastning i form av reglerad undervisningstid och väldefinierade arbetsuppgifter som alla ska rymmas inom arbetstiden. Det andra är en rimlig lön som är konkurrenskraftig nog att få ungdomar att välja lärarutbildningen framför civilingenjörsutbildning eller fabriksarbete.

Vi tänker inte nedslås av att många andra har det lika illa. Vi kan inte stå på barrikaderna för alla. Alla har rätt att kämpa för sina egna villkor. Vi kämpar för våra genom att sprida våra berättelser om situationen bakom kulisserna i skolan. Så till er alla som tycker att ni har usla arbetsvillkor och löner: Gör något åt det. Berätta om er arbetssituation. Stå på barrikaderna, där finns plats för många.

Men försök inte övertyga lärare att de inte förtjänar mer!

Annonser

8 thoughts on “”Vi har det också dåligt!”

  1. Anette skriver:

    Tack för att du så bra formulerar det vi alla känner. Det är stor stridsvilja på de svenska skolorna och vi är villiga strida. Inte bara för oss lärare utan för alla elever som behöver starka pedagoger som visar att de tror på att deras huvuduppdrag är att undervisa under värdiga förhållanden OCH till en lön som kan jämföras med andra akademiker.

    • L skriver:

      TACK!
      Redan efter några veckors arbete är stressnivån rejält uppskruvad, har enormt många åtgärdsprogram och annat att följa upp samtidigt som undervisningstimmarna har ökat. Dessutom idag krav på ytterligare rastvärdstid utöver de redan lagda 50 min. Allt annat som ingår i vårt uppdrag har du/ni/andra redan skrivit spaltmeter om så det behöver jag inte nämna. Detta är inte hållbart!!!

      Men vad gör vi om vi inte kommer framåt med några som helst förbättringar??

  2. Näsanöverytan skriver:

    Blev lite full i skratt (?) när eleverna i nian idag diskuterade sina framtida yrkesval. Några av mina duktigaste elever tyckte att läraryrket verkade kul även om det var mycket man behövde göra men eftersom det var så dålig lön så avfärdade de alternativet ganska snabbt. Till och med eleverna vet…

  3. May Launy skriver:

    Fänrik stålull och Anette.

    Väl skrivet båda två. Håller med föregående skrivare i allt som sägs. ”Det ena är en rimlig arbetsbelastning i form av reglerad undervisningstid och väldefinierade arbetsuppgifter som alla ska rymmas inom arbetstiden. Det andra är en rimlig lön”. och det tredje är att budgetera tillräckligt med resurser till skolorna från början, så att lärarna kan få möjlighet till att i praktiken också kunna ge alla elever det stöd och den hjälp som de enligt lag har rätt till att få. Det behövs fler lärare i mindre klasser.

  4. adjunktohlsson skriver:

    Jag håller helt med i sak. Våra usla löner och vårt bisarra arbetstidsavtal i kombination med att det inte finns en vettig uppgiftsbeskrivning är roten till problemen i svensk skola. M e n detta är en politisk fråga som måste vinnas genom att få opinionen på vår sida. Ska det ske måste vi ta hänsyn till hur andra också har det.

  5. timp skriver:

    ”det är märkligt att läraryrket är så undervärderat i Sverige” – det är inte alls märkligt. De flesta politikerna har gått ”partivägen” för att ta sig fram i livet, inte ”skolvägen”. De vet inte vad skolor är bra till, bara att man måste ha dem.

  6. Patrik skriver:

    Det är så jäkla viktigt att bemöta ”gemene man” på ett bra sätt när lärarlöner, arbetsbelastning och en eventuell strejk kommer på tal. Alla lärare och engagerade borde ta sig en funderare på hur de ska lägga fram argumenten så att de inte står handfallna och med tunghäfta när de plötsligt hamnar i en situation där de måste försvara vår strid för bättre löner, arbetsvillkor osv. Gör man inte detta på ett bra sätt kommer vi snabbt att få ”folket” mot oss vid en eventuell strejk. Tänk bara på hur en strejk skulle påverka samhället i stort när ”barnförvaringen” plötsligt försvinner. Då gäller det att ha på fötterna!

    Mitt förslag är att ni alla där ute tänker genom och nästan lär in ett sorts manus att gå efter, så ni får med de viktiga argumenten och slipper mumla något i stil med ”jo… vi har ju så jättemycket att göra och så lite tid” eller ”med den arbetsbelastningen vi har är vi värda en högre lön”. Gå inte in i en diskussion där läraryrket jämförs med andra ”slitiga” yrken som t.ex. sjuksköterska/undersköterska. De ska också ha en skälig lön och bra arbetsvillkor, men vi jämför oss inte med dem och de ska ta sin egen fight, precis som de gjorde för några år sedan.

    Jag tycker att det finns två, tre starka argument till en kraftigt höjd lärarlön.

    * Vi behöver få fler högpresterande unga att söka till lärarutbildningen. De ratar snabbt läraryrket med de löner och de usla karriärmöjligheterna som erbjuds. Med dessa personer som lärare tror jag bestämt att kvaliteten på undervisningen skulle höjas, något som gagnar alla i skolan, elever som andra lärare.

    * Se inte bara lärarnas kamp för bättre villkor och högre lön som något egoistiskt. I slutändan handlar det om elevernas kunskaper, meritvärden, arbetsmiljö osv. Detta är viktigt att kommunicera till den svenska befolkningen och framför allt föräldrarna.

    * En välavlönad lärare känner sig uppskattad istället för utnyttjad och jag tror bestämt att många av oss skulle lägga i en extra växel när det behövs om man bara fick skäligt betalt för det! Koppla gärna detta till den högre utbildning vi faktiskt har, samt hur vi ligger till i jämförelse med andra yrken med motsvarande utbildning.

    Några korta tankar såhär på fredagskvällen. Må gott allihop och vila ordentligt under helgen.

  7. Martina skriver:

    Underbart med alla som orkar lyfta skolans och lärarnas behov för en bättre skola! Bra formulerat! Tack!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: