Terminsstart

Ny termin. Höst igen. Uppstartsdagarna är här. Funderingarna rusar runt i huvudet. Mal. Ni har kanske läst våra senaste inlägg om hur skolan hanterar elever med behov av särskilt stöd? (”Var tyst, vi har inte råd med sanningen”  och ”Jag är trött på att ständigt idiotförklaras i media”) Om inte gör det och ta en funderare du med!

Jag känner ingen större glädje över att börja jobba igen. Mest bara oro. Under sommaren har jag fått höra från många olika håll att den svenska skolan, och lärarna, är skit. Vi klarar inte av att lotsa tillräckligt många över till de måluppfyllandes skara, vi klarar inte av att hantera barn med ADHD andra funktionsnedsättningar, vi klarar inte av att spara tillräckligt mycket pengar eller hålla tillräckligt roliga lektioner.

OK. Så här är det: när jag utbildade mig läste vi inget om ADHD eller Aspergers syndrom eller ADD. Inte heller har jag fått en minut fortbildning om de olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som finns (ibland kallade ”bokstavsdiagnoser” i folkmun). Jag skulle gärna lära mig mer. Jag vill kunna möta dessa elever på att bra sätt. Bättre än vad jag kan nu. Men, då får jag läsa in mig på min friitd. Ta tid från min familj, från mig själv. Inte får jag nåt tack, eller en endaste liten krona extra i lönekuvertet om jag skulle göra det, trots att jag egentligen tycker att jag inte ska behöva lägga fritid på att läsa in något som jobbet kräver av mig och inte fanns i min utbildning.

Nu tänker kanske du som läser att det väl visst vore rimligt att jag läser in de saknade kunskaperna på min fritid. Ja, kanske. Men hur ska jag hinna med allt? Jag skulle också behöva läsa på om andra kulturer för att kunna hantera de kulturkrockar vi har där jag jobbar och konflikter som stammar ur dem. Sen skulle jag behöva fräscha upp mina ämneskunkaper också. Jag har jobbat i över tio är. På dessa tio är har jag varit på tre (ja, tre!) fortbildningsdagar inom mina ämnen. (Och nej, det handlar inte om att jag inte vill fortbilda mig, utan om att det inte finns pengar till det) Hur uppdaterad är man då? Nä, fritiden räcker inte till, konstaterar jag.

Bristen på forbildning hänger i hop med den andra stora frågan vi brukar få skäll för: måluppfyllelsen. Eller bristen på densamma, snarare. Naturligtvis löser inte ämnesfortbildning alla knutar vad gäller elevernas måluppfyllelse, men arbetgivaren måste inse värdet av att ha personal med uppdaterade kunskaper. Här kommer även forskning in. Det pratas mycket om att skolan måste bli mer forskningsbaserad. Lärare måste jobba mer utifrån vad forskningen säger. Ja, säger jag. Men ge oss då möjlighet att läsa in oss på vad aktuell forskning säger, ge oss möjlighet att gå på ämnesfortbildning och kräv inte att vi ska hinna allt detta på vår fritid. Det är inget kall att vara lärare! Det ska gå att kombinera med familj och till och med ett socialt liv utanför jobbet.

Måluppfyllelsen hänger också i hop med vad lärare spenderar sin arbetstid på. Självklart, säger du kanske. Men nej, den ekvationen verkar inte lika uppenbar för flertalet av våra kommunpolitiker, eller ens vår regering. Reglera undervisingstiden och styr upp så att det finns ordentligt med tid avsatt för planering av lektioner och annat för- och efterarbete! Det är ett måste, anser jag, om vi ska kunna sega oss uppåt vad gäller kunskapsnivåer hos eleverna igen. Lärare kan inte hålla tiptop lektioner utan att planera dem. Inte heller fem minuter här och där räcker.

Så, summan av kardemumman är att jag är trött på att få skäll och vara allas slagpåse. Jag är lärare, jag är en bra lärare och jag vill göra ett bra jobb att vara stolt över. Det kan jag inte riktigt idag. Idag har jag lite ont i magen över att eleverna snart kommer och terminen drar igång på allvar. För jag vet att jag inte heller i år, kanske ännu mindre i år, kommer hinna planera, eller läsa in mig på allt det där jag borde kunna. Det suger. Så är det. Men så borde det inte vara.

21 thoughts on “Terminsstart

  1. May Launy skriver:

    Väl talat och vartenda ord är dagens sanning.

    Lärarnas arbetssituation suger. Så är det. Men så borde det inte vara. Det beror inte bara på lärarna, det beror också på huvudmännen. Vi talar om att vi vill ha en välfungerande organisation, där eleverna är trygga. En skola där lärarna har möjlighet till att ge eleverna hjälp och tillräckligt med stöd, så att de kan klara att nå kunskapsmålen. Problemet och ansvaret för skolans organisation är huvudmännens. Lärarna har tagit sitt ansvar och lyft upp problemet på deras bord.

    Varsågod, ta ansvaret för den här grundstötningen och vänd skutan i en bättre riktning tack!, Det är huvudmännen som är kaptenen för denna skuta. Förbättra organisationen med fler lärare och mindre klasser, så skall ni se att stora delar av de problem som lärarna berättar om.. kommer att lösa sig av sig själv…

    • Löjtnant Språktant skriver:

      Tack Maj! Visst är det huvudmännen som måste ta sitt lagstadgade ansvar. Frågan är om det går i en kommunal skola…? Kanske. Hoppas det, och hoppas det händer snart.

  2. Helena Roth skriver:

    Får ju ont i magen av att läsa detta. 😦

    Håller med May Launy ovan, huvudmännen måste ”step up”, och grejjen är ju den att det eg är vi väljare som säger åt huvudmännen vad de ska göra, genom att vi röstar.
    SÅ – verkligen dags att röra om i grytan så att det inte får fortgå!
    Givetvis ska du som lärare få adekvat utbildning och fortbildning – det är ett sätt att hålla nerven uppe i sitt yrke, helt klart. Och det gagnar alla och envar, tror jag.
    Vi i Barnverket har ju startat ett Barnupprop för barnens arbetsmiljö och det positiva med det är ju att barnens och personalens arbetsmiljö är hårt kopplade – då båda kan förbättras! Skriv gärna under: http://www.barnverket.nu/?page_id=2161

    Fortsätt var en bra lärare Löjtnant Språktant – det är det viktiga! Sen får vi gemensamt säkra att läraryrket (ja, det gäller ju skol/fritidspersonal i stort!) får den hedersvärda plats som det förtjänar!!

    /Helena, SG i Barnverket

    • Löjtnant Språktant skriver:

      Fast Helena, det viktiga är att alla lärare ges förutsättningar för att vara just bra lärare. Man ska inte behöva jobba gratis kvällar och nätter för att vara bra. Bra arbetsmiljö för lärare ger positiva effekter för elever, både kunskapsmässigt och arbetsmiljömässigt.

      • Helena Roth skriver:

        Ja, håller med dig. 100% samsyn. Klart ni ska ges möjlighet till fortbildning PÅ ARBETSTID och inte förväntas fortbilda er på privat tid, oavlönat! Därav att jag skrev FÅ fortbildning. Absolut inte ”förväntas göra detta på egen tid och eget bevåg”.
        Jag har, inom min egen yrkeskarriär, gjort både ock, men då jag valt att studera privat har det varit helt på eget bevåg, och det har inte varit något som ”behövts” för att jag skulle kunna göra ett bra jobb.

        Ni uppmärksammar dålig arbetsmiljö för lärare, som oftast slår igenom och ger barnen en sämre skolgång/arbetsmiljö. Vi på Barnverket jobbar med vårt upprop, och på andra sätt. Fritidspedagoger.se gör ett hästjobb för att driva frågan om vettig arbetssituation även för fritidspedagogerna. Utöver detta finns det ju massvis med individer, organisationer, företag och föreningar som alla jobbar åt samma håll. Tillsammans kan vi göra skillnad! Att fortsätta med Lärarmyteriet är ju ett sätt!

    • May Launy skriver:

      Underskrivet<3

  3. ForeverCoaching skriver:

    När jag läser detta surrar en fråga i mitt huvud. Vad gör ert fackförbund i frågan? Det finns en alldeles utmärkt arbetsmiljölag att använda. Jag är Huvudskyddsombud på på ett företag med över 400 anställda. Vi har gått från noll till 70 på ett år om 100 är max. Arbetsmiljölagen är helt fantastisk att hänvisa till. Arbetsgivaren har skyldigheter som de aldrig kan komma ifrån. Arbetsmiljölagen är dessutom tillämplig på elevernas situation. Det finns möjligheter.

    • Helena Roth skriver:

      Tyvärr är arbetsmiljölagen dock inte tillämpbar på förskole- och fritidsbarn, och det tycker jag är fel. Det är en av de saker vi lyfter i vårt Barnupprop: http://www.barnverket.nu/?page_id=2161
      /Helena, SG http://www.barnverket.nu

    • Näsanöverytan skriver:

      Min erfarenhet är att efter kontakt med Arbetsmiljöverket så ökade arbetsbördan ytterligare. Vem tror ni ska sitta och arbeta fram förslag/underlag på hur bristerna hos våra huvudmän ska åtgärdas? Jo, rätt gissat – vi lärare. Det är som ett Moment 22 uppdrag. Vi påtalade den höga arbetsbördan och konsekvensen blir att vi får ännu högre arbetsbörda. Det hade väl i och för sig kunnat vara ett meningsfullt om det var så att bristerna faktiskt åtgärdades … Men vi förväntas använda rätt kosmetika för att dölja bristerna istället.

      • ForeverCoaching skriver:

        Det är arbetsgivarens sak att åtgärda bristerna. Skyddsombudets uppgift är att bevaka arbetsmiljön och peka på eventuella brister. Har ni som arbetstagare fått göra åtgärderna kan jag bara beklaga. Gör om. Gör rätt.

      • Näsanöverytan skriver:

        Faktiskt, som du föreslår, håller vi på att göra om redan nu men jag tror inte att det beror på att vi inte gjort rätt – snarare att vi inte kommit fram till de ”lösningar” som arbetsgivaren ville att vi skulle göra. Allt hamnar tillbaka i vårt knä – tig annars ångrar ni er! Det gäller även om du reagerar över något med eleverna – du åker på att åtgärda brister som det inte finns resurser att åtgärda och det slutar med att du tar av din fritid eller ser på när eleven misslyckas.

      • ForeverCoaching skriver:

        6:6a har jag funnit fungera alldeles utmärkt på en trilskande arbetsgivare. Har ni testat att lägga en sådan?

      • Näsanöverytan skriver:

        Är det den om att arbetsmiljön är så påfrestande så att skyddsombudet vill stänga ner arbetsplatsen? I så fall har vi viftat med den någon gång men främst när det rört sig om allvarligt hot och våld mot personal.

      • ForeverCoaching skriver:

        Nä. Den handlar om att arbetsgivaren ska svara på vilka åtgärder den tänker göra för att rätta till en arbetsmiljöfråga. Arbetsgivaren får t.ex. 2 veckor på sig att svara innan skyddsombudet kopplar in Arbetsmiljöverket för en inspektion. En inspektion innebär förutom att arbetsgivaren ska rätta till det som är fel att den också kan bli ersättningsskyldig. Prislappen stiger.

  4. S skriver:

    Min lärarexamen är daterad så pass sent som 2011; den innehåller inte heller något om de sk ”bokstavskombinationerna” eller om ”språkutvecklande/kulturellt anpassade arbetssätt”. Vilket man i dagens skola behöver.

    Men – jag har tur:

    Skolan där jag jobbar gav mig under föregående läsår en studiecirkel i språkutvecklande arbetssätt (alla nyanställda som jobbar på vår skola får den). Vi har fått en massa ”tips, metoder, redskap” – nu känns det bara som om vi behöver tiden att implementera…

    Kommunen där jag jobbar ser nu till att vi alla får gå en kurs ”Verksamt i skolan” (http://provivus.se/tjanster_verksamt_i_skolan.html ) som nudå löper på sin andra termin. Vi får via den en massa nyttiga tips, ideer och metoder som ska hjälpa oss att möta våra elever med särskilda behov (mindre elevgrupper och mer elevtid är flitigt använda ord) – återigen känns det som om vi behöver tiden för att implementera…

    Ge oss tiden och mindre elevgrupper så har vi en chans att räcka till bättre.

    • Helena Roth skriver:

      Det skrämmer mig att höra att lärarutbildningen saknar det ni skriver ovan. Vet du/ni om det finns några planer på att lyfta in detta på lärarutbildningar??

      Däremot blev jag väldigt glad att få höra om er studiecirkel! Kollade hemsidan och ska titta vidare på den.
      Hoppas att ni får tiden att implementera alla nya metoder och idéer ni fått!!

      • S skriver:

        Jag vet inte hur den sk ”nya lärarutbildningen” ser ut på dessa områden.

        Hur det än är kan man väl hoppas på att det blir mindre ”det är de här sakerna som ni kommer att möta yada yada” och att det sedan stannar där utan att det kommer vidare till att faktiskt behandla hur man ska hantera vad det nu gäller. Man behöver ju både veta vad man ska bemöta och gärna få lite tips och idéer på sådant man kan testa så att man inte förstör mer än vad man hjälper till.

    • Landkrabban skriver:

      Fortfarande inte?! Det är ju f-n skandal!

      Jag gick ut 2002. Under min utbildning fick jag höra att ”Nä, vi behöver inte ta upp det där med ADHD och liknande. Dels kommer ni prata om det på Pedagogiken (Nej, det gjorde vi aldrig) dels kommer ni ändå inte ha de eleverna i klassrummen, för de kommer specialpedagogerna att ta hand om”.
      Hepp.
      Så kan man också ljuga för sina studenter som snart ska utexamineras och börja jobba på riktiga skolor, med riktiga elever, ute i den riktiga världen.

      Jag undrar fortfarande i vilken verklighet min didaktiklärare levde.
      och det är så sorgligt att höra att utbildningen fortfarande osynliggör barn som behöver särskilt stöd. 😦

  5. Mamma Z skriver:

    För 4 år sedan gjorde Attention en undersökning bland er lärare. 1/4 har ingen kunskap alls om bokstavs eleverna. Och 54 % av er önskade kunskap men fick det inte.

    Sveriges Kommuner och Landsting hänvisar till kommunerna. Att de skall ge er den kunskap som krävs. Så sorglig att ni inte får den. För de drabbar barnen och jag förstår dig fullt och fast! Att läsa på sin fritid och inte få en krona mer för det. Ja hur skall ni orka när ni behöver fritiden till återhämtning så att ni orkar med nästa dag i skolan?

    Jag hoppas jag får citera detta inlägg på http://www.kungoverlivet.wordpress.com och att jag får göra samma sak på vår GILLA sidan som nu når ut till snart1500 pers på Facebook
    http://www.facebook.com/KungOverLivet och då lägg aut webbadressen hit
    Få ge en bild ifrån erat håll. Era tankar. Lärarnas. Ni vill så väl men hur sjutton skall ni orka med att rodda? När ni inte får varken resurser eller utbildning på barn som mitt?
    Det är en skandal att ni inte får gå ett kunskapslyft och därmed kan hjälpa varenda unge i skolan fullt ut OCH att det sätts in mer personal. Ni gör ett superbra jobb!

    ( Behöver du nå mig gör du det på forsellohrn@hotmail.com )

    • Löjtnant Språktant skriver:

      Du får jättegärna sprida mitt inlägg vidare! Och tack för dina värmande ord! Vi kämpar för elevernas skull och det är bra om vår sida av saken kommer fram. För att elever och lärare ska få en drägligare arbetsmiljö behöver vi att de som inte arbetar inom skolan engagerar sig och förstår hur det vi ser varje dag påverkar deras barn/barnbarn/släktingar/vänner.

Kommentera

