Gastbloggare nummer 10

Utbildningsföraktet
Varför ska lärare vara utbildade? Det räcker väl att ”de är bra vuxna”, de personer som tar hand om eleverna, vuxna som helt enkelt ”är bra med barn/ungdomar”? Nej! Det räcker inte! Naturligtvis ska de vuxna som undervisar våra elever ha bra hand med dem och vara pålitliga och goda förebilder, men det är helt nödvändigt att lärare dessutom har goda ämneskunskaper! Med dessa står de säkra i sin yrkesutövning och eleverna vet att lärarna kan stödja dem på bästa sätt i deras kunskapsutveckling. Beslutet om lärarelegitimation stöder denna tanke.
Mot denna bakgrund har det för mig varit viktigt att se till att hela tiden förkovra mig i mina ämnen och hålla mig uppdaterad på nya rön inom dem. Jag har jobbat 30 år som lärare, och har undervisat alla åldrar från 7 år och upp till vuxenutbildning. Främst har jag arbetat med elever i åldrarna 13 – 19 år. I min grundutbildning hade jag 90 hp i ämne 1, 60 hp i ämne 2 och 30 hp i ämne 3. Därutöver har jag på egen hand, utan något som helst stöd från arbetsgivaren, läst in ytterligare 60 hp i det tredje ämnet i min grundutbildning, samt 90 hp i ett fjärde ämne.
Vart vill jag komma med detta? Jo, jag är mycket välutbildad, och därför ”mycket användbar” för arbetsgivaren, och jag har dessutom utbildning i vissa ämnen som det är svårt att få tag på lärare i. MEN: min lön speglar inte detta
på något vis! Jag tjänar mindre än ett stort antal lärare i min kommun som har betydligt kortare arbetslivserfarenhet och klart mindre omfattande ämnesmeriter. Notera att mitt inlägg inte är avsett som en avundsjukelitania, utan jag vill lyfta fram det absurda i att välutbildade lärare sällan får en lön som speglar kompetensen.
Jag känner till många andra branscher där kompetensutveckling är omedelbart kopplad till högre lön. Som exempel kan jag ta en vän som gick en tioveckorskurs som arbetsgivaren tyckte var önskvärd. När min vän var klar med sin utbildning var det garanterade lönepåslaget 2000 kr. Så går det till i anständiga verksamheter.
Det är inte anständigt att lärare år efter år förmenas den löneutveckling de är värda. Vi måste hjälpas åt att uppvärdera lärares utbildning! Jag upprepar det som sagts så många gånger i debatten om lärares löner och arbetsvillkor:
”Det börjar med läraren”! Börja värdesätta lärare som utbildar sig, så att vi känner att det i ett livslöneperspektiv inte är en nitlott att utbilda sig till lärare! Så är tyvärr fallet idag. Vill Sverige en dag med fog kunna kalla sig en kunskapsnation, måste vi se till att vår lärarkår är välutbildad och välavlönad. Allt annat är vansinne. 
/ Mallakalla
12 thoughts on “Gastbloggare nummer 10

  1. Magistern skriver:

    Känner tyvärr igen det. Efter att ha läst upp kompetensen i två ämnen (och därmed blivit behörig i fyra) uteblev löneförhöjningen helt eftersom rektorn på en av mina skolor glömde bort att jag var anställd och rektorn på den andra tyckte att det var onödiga kunskaper för verksamheten. En kollega i liknande situation fick svaret att löneförhöjningen skulle komma ett år senare, när de såg hur bra eleverna lärde sig. Det enda goda detta för med sig är väl att man kan börja slöa med gott samvete. Jag ser ingen större anledning att slita mer så länge det inte tycks spela någon roll.

  2. Mallakalla skriver:

    Glömde bort att du var anställd?! Vad gjorde facket för att hjälpa dig?

    • Magistern skriver:

      Tjatade på arbetsgivaren i flera månader för att få en förklaring, sedan fick jag minsta möjliga höjning eftersom potten var slut.

      • Mallakalla skriver:

        Det är upprörande hur det får gå till. Det borde finnas möjlighet att få skadestånd i den typen av ärenden. Utbildningsföraktet är utbrett och verkar vara helt ”OK” i AG:s ögon.

  3. Magistern skriver:

    Samme rektor som glömde bort att jag var anställd sade för övrigt vid flera tillfällen att vi lärare inte skulle tänka så mycket på våra ämnen, utan arbeta mer ämnesövergripande. Flera kolleger fick dåliga löneförhöjningar just med motiveringen att de tänkte för mycket på sina egna ämnen. Detta på ett studieförberedande gymnasieprogram. Man blir så trött…

    • janlenander skriver:

      Den lättvindiga synen på ämnesintegrering är så sorglig. Ska det bli bra krävs mycket djupare kunskaper hos deltagande lärare om det nya fokus undervisningen ska ges. Ämnesintegrering behövs för att möta nya utmaningar men är inte ett sätt att spara pengar eller minska det djup undervisning behöver ha för att ge förståelse.

  4. Mallakalla skriver:

    Utbildningsföraktet finns även i rektorsvärlden och när rektorer anställs. Länge har arbetsgivarna föredragit personer som inte är lärare, eller ens har akademisk bakgrund, när de anställer folk som ska leda den pedagogiska verksamheten. Det kan inte bli annat än problem när arbetsgivare har en sådan attityd till kunskap.

  5. Toffs skriver:

    Det är så man blir mörkrädd! Ska precis påbörja min andra anställning efter examen, samtidigt som jag har två kurser kvar på mitt magisterprogram. Är livrädd för att tjänsten ska kräva för mycket av mig eftersom jag kommer undervisa i ämnen jag inte har behörighet i, och det är dessutom en tidsbegränsad tjänst, typ det enda som en hyfsat nyexad lärare utan kontakter i kommunen kan få. Och på en friskola. Allt detta medan kommunen lägger ner skola efter skola och hoppas på att privata aktörer ska ta över. Vart tar då den redan undermåliga löneutvecklingen vägen undrar jag.

  6. janlenander skriver:

    Att läsa in många ämnen betyder ju i och för sig bara att du är flexiblare i att möta arbetsgivares krav på ämneskombination men när arbetsgivaren egentligen bara behöver dig i ett ämne så är det inte mycket till argument för löneförhöjning.

    Jag som har en mycket bred ämneskombination har dessutom upptäckt att det ju ställer proportionellt mycket mer krav på ämnesfortbildning. Det innebär att jag upptäckt att det gör mig dyrare, jag får ju svårare att hinna med ett högt antal undervisningstimmar.

    Vi får nog vara realistiska kring vad vi tror ska ge oss ökad lön!

    • Näsanöverytan skriver:

      Det jag tycker är problematiskt är att om du läser in en behörighet i något ämne som du idag undervisar i så får du inte automatiskt en högre lön trots att det borde vara en självklarhet eftersom du helt klart bevisligen behövs för annars hade du inte undervisat i ämnet.

      Det är endast om skolledningen explicit sagt åt dig att om du läser in en behörighet som är eftertraktad och att du då får ett lönepåslag, som du kan förvänta dig att få ett. Det problematiska är att du däremot mycket enkelt kan bli av med din tjänst på grund av att du inte har den behörighet som behövs i de ämnen du undervisar i och du kan därför ”omplaceras” till någon annan mindre attraktiv tjänst.

      Det innebär i praktiken att din kompetens/behörighet läggs på dina axlar till ingen kostnad för arbetsgivaren om du vill behålla din tjänst du gått på i flertalet år. Jag är inte ensam om att försöka läsa in behörigheter ”vid sidan om” som jag inte kommer att få ett öre för när jag är klar och som jag bekostar helt och hållet själv – i rädsla av att annars bli av med den tjänst jag för närvarande har.

      Det innebär i praktiken att exempelvis den här sommaren har jag inte haft ledigt utan läst in behörighet, vilket jag också kommer att göra nästa termin. Jag kommer inte få ett öre för det, bekosta min studielitteratur själv, inte få ledigt med betalning när det är opponeringar etc utan får bekosta det ur egen ficka.

      Idag har jag som ämneslärare på högstadiet en universitetsutbildning motsvarande snart tio års studier och jag har fortfarande en bit kvar. Avkastningen för de investerade åren är löjligt låg. Ämnesfortbildning – det är inget vi har råd med i vår kommun – i bästa fall får man tillåtelse att åka på någon gratisföreläsning och få vikarie – men det är inte alltid ens säkert att man får det.

      Jag tycker det är ytterst realistiskt att förvänta mig att jag ska få högre lön om jag är behörig än om jag inte är det?

  7. Mallakalla skriver:

    Jan, jag håller med dig om resonemanget i allmänhet. Dock är det så i mitt fall att jag undervisar i alla de tre ämnen jag har 90 hp i. Det är därför högst realistiskt att förvänta sig en bättre lön.

Kommentera

