Äntligen konkreta krav!

Vi har läst Metta Fjelkners artikel på SvD Opinion och är glada att det börjar talas om faktiska lösningar på problemen i skolan. Så här skriver hon bland annat:

” Konkreta beslut och insatser som snabbt bör genomföras, i väntan på större strukturella förändringar, är att:
• Klasserna inte får vara större än, säg, 25 elever.
• Klasser med många elever som inte når målen delas så att det blir fler lärare per elev.
• Elever som riskerar sakna betyg i ett eller flera ämnen under vårterminen, ska tidigt ges extraundervisning i de ämnen de inte klarar.
• Åtgärderna är inte frivilliga utan att kommuner och friskolor måste erbjuda detta.
• Kommuner där det är i sin ordning att var femte elev inte klarar grundskolan ska få sina skolor tvångsförvaltade av staten.
Vi ifrågasätter starkt att det kommunala självstyret är överordnat allt annat. Det ska inte vara överordnat elevers rätt att få resurser, som till stor del tilldelas av staten, för att nå målen.”

Vi håller med och har tidigare skrivit en del om detta i dessa inlägg:

Hur ska eleverna få trygghet och studiero?
Till SKL!

Annonser

4 thoughts on “Äntligen konkreta krav!

  1. Inger Elgeskog skriver:

    Dessutom vill jag ha kompetenta, utbildade speciallärare som kan hjälpa de elever som behöver extra insatser på ett professionellt och konstruktivt sätt! Jag är en baddare på tysk grammatik, men sämre på att veta men vad och hur jag ska hjälpa elever i behov av särskilt stöd.

    • sergeantsarskild skriver:

      Det är något vi också anser behövs. Inte bara speciallärare för att arbeta med dessa elever direkt utan också tillgång till personal (specialpedagoger, speciallärare mm), som kan vara ett stöd för den enskilda läraren och som kan handleda och till viss det fortbilda lärare för att de bättre ka kunna tillgodose de behov som finns ute i klasserna.

  2. Jenny S skriver:

    Tycker klasserna ska vara max 20-22… Då har man mycket god chans att hinna med de elever man har och också tid att fånga upp de som ev inte klarar målen… Kan nog spara resurser i längden *minåsikt*.

    • Löjtnant Språktant skriver:

      Max! Och vi lärare borde ha rätt att sätta stopp om vi upplever att en klassär för stor och antingen få den delad eller extra resurs.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: