I väntan på…

Vi noterar att under den gångna veckan har två avtal slutits. ( Här kan du läsa mer:  http://www.lr.se/opinionpaverkan/nyhetsarkiv/nyheteryrkesverksammedlem/nyaavtalinomarbetsgivaralliansen.5.7ab87730137ad71e89780005709.html och http://www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/00324701?OpenDocument&menuid=00326A1C )

Avtalet med SKL låter dock vänta på sig – där har medlare utsetts (Läs mer här: http://www.lr.se/opinionpaverkan/pressinformation/pressmeddelanden.4.58a756071261d5f86948000200.html?url=1860026897%2Fny%2Fshow.php%3Fid%3D678435&sv.url=12.213457b31297e8943038000985 ) Lärarmyteriet hyser en stor oro att de slutna avtalen kommer sätta nivån och att SKL kommer vägra gå högre. Vi menar att de nya avtalen inte är tillräckligt tydliga steg mot 10 000 mer och en ordentlig uppvärdering av läraryrket. Vi fortsätter hoppas på, och kämpa för, bättre arbetsvillkor för lärare och en lön som avspeglar hur viktigt vårt arbete faktiskt är.

3 thoughts on “I väntan på…

  1. L skriver:

    Nu när ”sommarlovet” svept in och jobbstressen börjat lägga sig är det som om ögon, öron, ja alla sinnen öppnas. Jag är närvarande med mina barn och sitter inte och jobbar kvällar igenom, läser snarare en god bok eller kollar på något intressant tv-program… Jag inser hur sjukligt mycket jag (och helt tydligt många med mig) slitit under det gångna läsåret Den här insikten om att det existerar något utanför jobbet gör mig ännu mer rädd…kan och vill jag fortsätta så?! Hopp om att ”de som beslutar” och allmänheten ska se och förstå vår arbetssituation/lön har en tid gett lite energi… Nu är frågan, ska det bära eller brista? Kommer ett hyfsat avtal kunna ge mig kraften åter och viljan att slita vidare med ett yrke jag i grunden gillar? Eller måste jag fundera och själv agera kring min arbetssituation, såtillvida att jag kastar in handduken till min arbetsgivare? Ser jag mig själv i ett helt annat yrke inom kort???

    • Löjtnant Språktant skriver:

      Jag känner igen mig i dina tankegångar. Funderar varje dag över möjliga karriärvägar, som inte innefattar lärarbanan. Trist, men känns mer och mer nödvändigt.

  2. Näsanöverytan skriver:

    Det värsta är att facket verkar vara nöjd och stolt över sin ”bedrift”. Nej, långt ifrån en klar uppvärdering av lärarens löner och status. Allt som behandlar arbetssituationen är glömt och gömt. Det enda som står kring den biten är att vår främsta uppgift är att undervisa. Skulle det vara så revolutionerande?

Kommentera

