Skolpolitiken och verkligheten. Ett brev till Jan Björklund.

Den 7 maj skickade jag ett mail till Jan Björklund via den här sidan http://www.regeringen.se/pub/road/Class … popup&l=sv angående några saker jag har funderat över. Det lyder så här:

”Hej!

Jag är en lärare som tycker om att ha koll på saker och ting. Jag vill veta att jag gör det jag ska och att skolan överlag sköter sitt uppdrag. Alltså läser jag ett av våra styrdokument, nämligen Skollag (2010:800). Där står bland annat följande:

3 kap. Barns och elevers utveckling mot målen 3 §
Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. Elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling.

ALLA barn ska alltså ges möjligheter att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar. Det är skolans skyldighet att se till att det blir så. Jag undrar dock över några saker:

1. Hur väl stämmer det överens med enorma elevgrupper och stressade lärare, som knappt hinner planera sina lektioner på grund av att de är ålagda att göra så mycket annat också?
2. Vilka möjligheter har skolorna att erbjuda varje elev just detta när resurserna till skolan krymper i stadig takt?
3. Hur ska föräldrarna kunna veta att just deras barn har fått precis den ledning och stimulans som hen behöver? Kanske hade hen kunnat lära sig dubbelt så mycket under andra omständigheter?
4. Hur ska den enskilda skolan kunna bevisa att den har gett precis det som varje elev behöver för att utvecklas optimalt?
5. Vilka möjligheter finns för eleverna att få upprättelse om de inte getts möjligheter att lära sig så mycket som möjligt utifrån de egna förutsättningarna och det som står i kursplanerna?
6. Vilka blir konsekvenserna för de enskilda skolor och kommuner som inte gör tillräckligt utifrån det de är ålagda? Hur ska någon ens kunna bevisa att myndigheterna inte har gjort tillräckligt?
7. Vem kan bedöma var varje elevs tak går?
8. Har varenda elev i Sverige med dagens skolpolitik verkligen möjlighet att utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål?

Jag funderar mycket kring dessa frågor och en del av dem har även ställts till mig av föräldrar till ett par av mina elever. Jag hoppas på att få svar här.
Med vänliga hälsningar
XX ”

Tyvärr har jag inte fått något svar. Inte ens ett standardsvar från någon sekreterare. Jag antar att herr Björklund och hans medarbetare har fullt upp i dessa tider. Men jag tänker att en utbildningsminister borde vara intresserad av vad ”folket” tänker och vad vi har för åsikter om det viktiga ämnet skolan. Därför vore det bra om vi ställer de frågor vi har och ger vår bild av skolan och vilka åtgärder vi tycker behövs till den som faktiskt är anvarig, det vill säga Jan Björklund.

8 thoughts on “Skolpolitiken och verkligheten. Ett brev till Jan Björklund.

  1. Johanna skriver:

    Ang. respons på regeringsnivå;
    När inte ens chefen för skola och utbildning i många av Sveriges kommuner svarar på mail och om de någongång svarar, har en grundmall fylld med floskler, så tror jag inte man kan räkna med svar på riksnivå!

  2. timp skriver:

    Du glömde nog att kolla med Riksmötesbrevet i Grönköpings Veckoblad: omkring den 7 maj är säkert alla i Riksdagen fullt upptagna med att planera den kommande sommarledigheten. Vet inte ärligt talat när någon av Björklunds undersekreterares undersekreterare skulle kunna hinna överhuvudtaget med även det enklaste P O (piss off: red. anm.) brev.

  3. sergeantsarskild skriver:

    Nej, jag förväntade mig ärligt talat aldrig att få något svar, även om jag vet om två som faktiskt har fått ett standardsvar av allra enklaste sort som verkligen inte sade någonting alls. Men jag undrar hur många mail inboxen klarar på en dag utan att krascha. 😉

  4. frokenrodskagg skriver:

    Fast jag fick ett svar en gång, från Mona Sahlin (eller någon som jobbade för henne kanske skrev det?) när jag skrev om något jag upplevde som ett bekymmer i skolan. Det var ett bra och engagerat svar. Så visst kan de svara. Om de vill och om de har något att komma med…

  5. Micke skriver:

    Jag skrev detta den 8 april till samtliga partier och har inte heller fått ett svar från Jan Björklund… inte ens ett ”vi hör av oss inom kort då vi har mycket att göra”-mail.

    Hej Jan och glad påsk

    Micke heter jag och är snart färdigt utbildad lärare (examen VT13, hurra!!!).
    Är lite nyfiken på hur FP planerar att jobba den kommande tiden inom just skolan.
    Då jag snart ska ut i arbetslivet har jag de senaste åren hållit ett extra öga på debatter om höjda lärarlöner, minskat administrativt arbete för pedagogerna i skolan osv. Jag vill påstå att dessa frågor fått ett rejält ”uppsving” den senaste tiden, dels genom påtryckningar från facket och organiserade demonstrationer. Roligt att se, om än inte så konstigt då det hög tid att vända den långsamma löneutveckling som varit verkligheten för lärare under decennier.

    Det går i dagsläget en sökande på varje plats på lärarutbildningen vilket garanterat kommer resultera i ett ”svart hål” i lärarkåren när de äldre generationerna går i pension inom kort då inga nya lärare (behöriga eller obehöriga) finns där för att fylla på.
    Jag tror dock att det finns ljus i tunneln och har förtroende för att politikerna ser allvaret i denna verklighet.

    Nu till min fråga!
    – Vad kommer Folkpartiet göra rent konkret för att förbättra lärarnas status och arbetsbörda under 2012-2013?

    Tack på förhand!
    Med vänliga hälsningar
    /Mikael Kindberg – lärare på mellanstadiet

    • sergeantsarskild skriver:

      De har säkert fullt upp med att hitta på nya floskler inför nästa val. Eller så bryr de sig inte ett skit om vad lärarna tycker och tänker om skolan. Tredje alternativet är en kombination av de båda ovanstående. Beklämmande, tycker jag.

  6. Toffs skriver:

    Björklund är en pompös och verklighetsfrånvänd pajas. Är säkert inte ens skrivkunnig.

  7. […] sig, jag fick häromdagen ett svar på mitt mail ( https://lararmyteriet.wordpress.com/2012 … orklund-2/ ) till Jan Björklund. Bättre sent än aldrig, som man brukar säga. Så här lyder […]

Kommentera

