Duktigare än andra

Det pratas mycket om högre lön till duktiga lärare.
Vem är en duktig lärare?

Är det en lärare som lär eleverna att hjälpa varandra, eller en som lär varje elev att finna sina egna styrkor och klara sig själv?

Är det en lärare med massor av kunskap i sitt ämne men saknar förmåga att lära ut, eller en som är pedagogisk, men lär ut saker som inte är sant?

Är det en lärare som är bra på att prata med barn, men har svårt att kommunicera med vuxna, eller är det en som är bra på att prata med föräldrar, men har svårt i sin kommunikation med eleverna?

Är det en lärare som delar med sig av sin kunskap till kollegor, eller en som är bra på att marknadsföra sig själv?

Är det en lärare som fokuserar på undervisning, eller en som dokumenterar alla detaljer?

Är det en lärare som hinner rätta allt över helgen, eller en som laddar batterierna för att kunna entusiasmera på måndag morgon?

Är det en lärare som alltid lägger ut alla resultat på webben, eller en som kommunicerar först och främst med eleven?

Är det en lärare som är duktig på att flytta bänkar och sy gardiner, eller är det en som skalar av sådant som inte anses höra hemma i tjänstebeskrivningen?

Är det en lärare som föreläser, eller en som låter eleverna ta reda på saker själva?

Är det en lärare som är en hejare på att googla, eller en som utnyttjar skolbiblioteket till fullo?

Är det en lärare som ser till att alla når upp till E (godkänt), eller en som får så gott som alla att nå så högt deras förmåga klarar, men ett fåtal inte når upp till E?

Är det en lärare som håller med om allt rektorn säger, eller en som står upp för sin egen åsikt?

Ett är säkert. Lärare är människor. Människor med starka och svaga sidor.

Vilken är den lärare som är den duktigare än andra och som ska ha högre lön?

Duktig enligt vem?

Vad tycker du?

Advertisements

21 thoughts on “Duktigare än andra

  1. Kickan skriver:

    Det är väl den som sätter högst betyg, om jag har förstått vissa rektorer rätt…?

    • Fänrik Stålull skriver:

      Så kan det upplevas, ja. Men vad tycker DU?
      /Fänrik Stålull

      • Kickan skriver:

        Jag tycker att det är den som brinner för undervisning, är duktig i sina ämnen och intresserad av dem, som har både lusten och förmågan att möta och nå (nästan) alla sina elever på den nivå de är, väcka en lust hos eleverna att utvecklas, lära och ta eget ansvar samt är en stark och tydlig ledare i klassrummet.
        Men egentligen spelar det ju ingen roll. Jag har jobbat i drygt 20 år som språklärare på olika skolor och har aldrig haft en chef som har tittat in i mitt klassrum för att se hur jag bedriver min undervisning. Alla har grundat sin bedömning av mig som lärare på vad de hört från kollegor, elever och föräldrar.
        Jag har i lönesamtal fått höra saker som ”Jag hörde av kollegor att du blev änka tidigt, nu förstår jag varför du förhandlar så hårt”, ”Ja, jag vet ju inte vad din man tjänar…”, ”Vi hör aldrig några klagomål, så vi vet att du är duktig”, ”Resultaten i dina grupper ser bra ut och det är ju bra”…

      • Kickan skriver:

        Men jag tror också att vi behöver många olika typer av människor i skolorna, och komplettera varandra i våra olikheter.

  2. Mallakalla skriver:

    Frågorna Fänrik Stålull ställer är relevanta varenda en. Ett är säkert: så länge de inte besvarats på ett sätt som arbetsgivare och arbetstagare är överens om fortsätter godtycket (=anarkin) i lärares lönesättning, och lärare får skitlöner och dito lönepåslag.

    • Fänrik Stålull skriver:

      Ditt svar är mycket aktuellt så här i avtalsrörelsen eftersom det arbetsgivarna säger om lärares värde inte stämmer ihop med de bud de ger. Om man säger ”uppvärdera”, men budar ”nedvärdera” är det ju inte konstigt att det är svårt att upprätthålla status och professionalism. Är det någon form av arbetsbeskrivning för läraryrket du efterfrågar?
      /Fänrik Stålull

  3. En duktig lärare är den som är alla till lags; rektor, föräldrar (som enligt mitt tycke fått för mycket att säga till om), elever och alla andra intressenter som tycker att vi i skolan ska jobba med olika frågor. Att man sedan dokumenterar allt är också plus. Vad blir kvar? En underbetald lärare utan egen styrfart som en dag seglar in i väggen!

    • Fänrik Stålull skriver:

      Ja, men är det rimligt? Är en duktig lärare verkligen den som inte kan fortsätta vara lärare efter alltför många träffar med väggen?
      /Fänrik Stålull

      • Nu har jag tänkt. En bra lärare är den som sköter sitt uppdrag. Problemet är att det inte är definierat klart och tydligt. Uppdraget rymmer ohyggligt mycket när man ifrågasätter sin arbetsbörda gentemot chefen…

  4. Martina skriver:

    …men vissa egenskaper och förmågor är inte svarta eller vita, utan en salig fruktsallad av rött o gult o lila o mossgrönt. Den duktiga läraren är den som lyckas få alla elever att utvecklas på bred front, genom kloka prioriteringar kring vad som är värt att lägga tid, ork och resurser på i skolan. Då kan olika vägar vara rätt.

    • Fänrik Stålull skriver:

      Visst är det så, därav detta inlägg. Men, som sagt, även lärare har starka och svaga sidor – möjligheten finns förmodligen inte att få hela paletten från en och samma människa. Samma färger fungerar ju inte för alla elever heller. Vilka färger ska prioriteras? Vilka färger är värdefulla? Vem är duktig, och vem är inte duktig?
      /Fänrik Stålull

  5. Robert skriver:

    Den duktiga läraren ligger nog antagligen utbränd och knaprar psykofarmaka. Den duktiga läraren borde vara den som fokuserar på elever och undervisning.

    • Fänrik Stålull skriver:

      Arbete med och fokus på elever och undervisning kan se ut på många olika sätt. Vilka sätt är de bra sätten?
      /Fänrik Stålull

  6. timp skriver:

    Det är bluff. Bara man får några underskrifter på pappret – sedan hör man aldrig mer om det. Hela SKL är en bluffaktura. Det är Björklunds jobb att bestämma hur mycket skolan inkl. löner ska kosta och kommunernas jobb att hitta pengarna inkl statligt bidrag. Om de vill ha uppdraget förstås. Kanske inte så kul längre – för mycket tråkig förvaltning och för lite ” o så fantastiska vi är.”

    • Fänrik Stålull skriver:

      Jag håller med om att det är Björklunds jobb att bestämma, och kommunernas jobb att realisera. Problemet kvarstår ju dock om vi ska ha differentierade löner, och kunna diskutera lönekriterier (utifrån vad lärare skall och bör göra, inte allt det andra krimskramset som avgjort de extra hundralapparna de senaste åren), bör vi ju faktiskt komma fram till vad som är viktiga kvaliteter hos lärare för att kunna hävda sitt värde i verksamheten. En riktig tjänstebeskrivning kanske vore något?
      /Fänrik Stålull

  7. coolaliaz skriver:

    Antag att en diskussion på riksnivå leder fram till en uppsättning svar på frågan ”vad är en bra lärare”. Antag vidare att man baserat på resultatet följer upp med en rigorös mätning av lärargärningen runt om i landets skolor, Jag har då svårt att tro att detta skulle leda fram till en skola som gynnar eleven. Bättre är nog att inte på detaljnivå veta vad bra som händer i klassrummet, utan istället på olika sätt stimulera lärarens arbetsmiljö. Fräscha lärare som ges förutsättningar att göra det de är utbildade för, gör ett bra jobb.

    • Fänrik Stålull skriver:

      Absolut, stimulera lärarens arbetsmiljö, fräscha lärare med förutsättningar, definitivt. Men om man inte har någon sorts definition på ”duktig lärare” ska man (arbetsgivaren) inte svänga sig med sådana begrepp. Och – det viktigaste av allt – visst är det väl väldigt subjektivt vad som är en bra lärare? Det som gynnar en elev kanske inte gynnar den som sitter bredvid.
      /Fänrik Stålull

  8. Näsanöverytan skriver:

    Mycket bra inlägg som visar på hur omöjligt det egentligen är att peka ut vad en ”bra lärare” egentligen är. Ska sanningen fram är så gott som alla lärare bra – men olika. Vi är ju inga robotar – än. Det trista svaret är väl att en ”bra” lärare är det som rektorn för tillfället prioriterar och inte alltför sällan har det med måluppfyllelse = betyg att göra.

    • Fänrik Stålull skriver:

      Skönt att höra, och jag håller med: De flesta lärare i svensk skola är tillräckligt bra, men ges sällan förutsättningar att vara så bra som de skulle kunna vara.

      Jo precis. Rektorer premierar lärare som sätter höga betyg. Så undrar de varför vi har betygsinflation. Suck.
      /Fänrik Stålull

  9. Eva skriver:

    Suveränt inlägg!! Hatten av för Fänrik Stålull och Lärarmyteriet!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: