Ett naivt val

Jag var fullkomligt medveten om lärares låga löner när jag valde yrket. Under studietiden kunde jag och mina kompisar, som läste andra utbildningar, sitta och skoja om vilka skillnader det skulle vara mellan oss när vi började jobba. Vi skulle ha studerat lika länge, ha lika stora studieskulder men min lön skulle vara avsevärt lägre än deras. Hur tokigt som helst att skämta om då. Nu är det inte lika skojigt längre.

I backspegeln var jag naiv som inte kunde tänka framåt i tiden. Där och då tänkte jag bara på vad som skulle vara roligt och inspirerande att arbeta med. Jag var naiv som inte kunde föreställa mig hur lön och löneutveckling skulle påverka mitt liv. Pengar är inte allt men ganska mycket. Lönen påverkar bland annat var man kan bo, om man kan åka på semester, vilka cyklar man kan köpa till sina barn, om man har råd att separera, vilken mat kan kan köpa och framför allt hur ens pension kommer att bli.

Efter ca tio år i yrket insåg jag att jag behövde ha ett privat pensionssparande för att kunna få en ok pension. Jag bokade en tid på banken för att få hjälp av en av deras rådgivare. Mannen som tog emot mig på sitt kontor var vänlig och visade en massa olika sparformer. Jag hade läst att det inte skulle löna sig rent skattetekniskt att spara i en pensionsfond om man tjänade under en viss summa, jag tror att det då var ca 25 000 kr, så jag frågade om det. Det stämde. ”Jaha”, sa jag, ”då är det nog inget för mig, jag är lärare och jag ligger ungefär 2500 kr under den gränsen”. Han tittade på mig som om det inte kunde vara möjligt och så sa han ”Aha, men då kommer du väl upp i det nästa år?”.

Det som var mest förvånande i situationen var inte hans totala okunskap om hur löneutvecklingen ser ut för dem som arbetar i skolan. Det som förvånade mig mest var att jag tyckte att det hela var pinsamt. Jag skämdes över min lön. Där satt jag med poäng motsvarande över fyra års studier, med tillhörande studielån, och var hade det tagit mig lönemässigt?

Några månader senare var det dags för lönesamtalet och den nya lönen. Det året hade jag faktskt lite flyt. Jag hade tagit på mig en hel del extrauppdrag och projekt som jag hade arbetat med på kvällarna, så jag blev toppad och fick mest när de nya lönerna delades ut!

De andra fick 550 kr, jag fick 700 kr. Så mycket lönar sig den individuella lönesättningen som skulle lyfta läraryrket.

6 thoughts on “Ett naivt val

  1. Sanslöst! Det är inte skoj och hela kitet med dålig lön, administration, framtvingad tröskelpedagogik och föräldrar som tror sig veta hur allt i skolan ska vara och att vara så serviceminded dag ut och dag in gör nu att det är slut på min lärargärning. Det blir plugg i höst. Det är nu 17 dagar kvar med eleverna och 26 utvecklingssamtal…

  2. gealach skriver:

    Haha, undrar vem som fått 2500 i löneökning från ett år till ett annat… 🙂

  3. Sossessa skriver:

    Sant, jag satt också och skämdes för min lön på banken. Jag ville säga som min rektor: ”du ligger trots allt högst i din ålderskategori” och bevisa för grabben på banken att jag faktiskt är bra, att jag levererar kvalité trots vad siffrorna säger… Och det är inte klokt när man har ett yrke som vårt, som är så viktigt och till exempel värderas så mycket högre utomlands.

    Men egentligen lika illa- jag befann mig på en utbildning med många yrkeskategorier för ett tag sedan, flera chefer på olika nivåer. Och ville egentligen inte erkänna vad jag jobbade med. Lärare, vad signalerar det numera? Att man är slö och lat (långa lov på andras bekostnad), att man inte är ambitiös (ett icke-val, att bli lärare- det blev visst inte bättre…), att man inte sköter sitt jobb (hur annars förklara de dåliga resultaten, och de oregerliga eleverna) och ja, när lönen sedan kommer upp signalerar det idioti- och jag är idioten.

    Så jag har upptäckt saker om mig själv, precis som skribenten ovan tyvärr gjort: pengar spelar roll och status likaså.

  4. Sossessa skriver:

    Jag minns året då skillnaden mellan de som ”utmärkt sig” ( självklart då inte genom sin undervisning utan genom otrolig tur i val av skolvecklingsområden) och de som gjort en minusinsats på jobbet var 100 kr. 250, 200 eller 150 delades ut. Undantagen var ” snedsitsarna” vilka de nu är…

  5. Magistern skriver:

    Förra året glömde rektorn bort att jag var anställd, så löneökningen uteblev tills facket stridit några månader. Tur man har ett visst mått av humor.

  6. frokenrodskagg skriver:

    Ja det är nästan komiskt ibland. Men jag får ofta samma känsla som sossessa, att jag inte tycker det är så roligt att berätta vad jag jobbar med. Det känns oviktigt och lågstatus att arbeta som lärare. Numera önskar jag att jag hade valt annorlunda när jag hade chansen.

Kommentera

