Kommunernas nya miljonprojekt.

Det vore en lögn att säga att kommunerna inte satsar på IT i skolan. Jag kan tänka mig att de lägger åtskilda miljoner på att skolan ska vara utrustad med fin teknik och dyra dataprogram. På min skola finns det activboard, datakanoner, egna datorer till alla som började 7:an i år, dataprogram som läser upp skriven text och massor av olika dataprogram som ska hjälpa oss underlätta undervisningen mm.

Men vad alla som sitter och bestämmer över vad som ska köpas in glömde en viktig sak. Att utbilda oss lärare på all teknik som har köpts in. När de installerade activboards i alla klassrum på min skola fick en eller två från varje arbetslag gå en kurs. Sedan skulle de lära oss andra på skolan. De var missnöjda med kursen och känner sin väldigt osäkra. Vilket i sin tur gör att vår skola inte använder alla dessa activboards som kommunen lagt ut massa pengar på. Detta är ett genomgående problem. Kommunen satsar och köper in, men tid till att lärarna ska lära sig och känna sig trygga i den nya tekniken finns aldrig. Detta är ett problem man inte pratar om för kommunerna kan ju visa vad de har köpt in och därför ha sin rygg fri. Pratar man om detta får man ofta höra att man är en bakåtsträvare som inte välkomnar den nya tekniken i skolan. Jo vi vill gärna använda oss av ny teknik, men vi vill lära oss det och känna oss trygga i hur vi ska hantera den.

Eleverna fick i höstas varsina datorer, men ingen vet hur tanken är att vi ska använda dem i undervisningen bara att vi SKA använda dem. Samtidigt lanserar kommunen en läroplattform vi ska börja använda. En 2 timmars genomgång fick vi lärare, sen skulle vi sitta och testa lite för att lära känna den och förstå hur vi skulle jobba med den själva. Ja när då? Ska jag plocka bort mer planeringstid? Det finns ingen tanke om hur lärarna ska lära sig jobba med den nya tekniken. Detta skapar också stora skuldkänslor eftersom några lärare jobbar ju nästan dygnet runt och har ju hunnit lära sig precis hur denna plattform fungerar. Medan vi andra funderar över när de hunnit med att sitta och klicka och klicka fram och tillbaka i detta system.

Så anklaga inte kommunerna för att inte satsa på ny teknik, men påpeka gärna att den nya tekniken inte används för att vi inte fått lära oss hur vi ska göra!

12 thoughts on “Kommunernas nya miljonprojekt.

  1. oscarsemb skriver:

    Bra beskrivning! Jag undrar också varför inte lärarstudenter utbildas i detta. Jag är själv student och vi lär oss inte någonting som inte står i en bok eller som man kan diskutera på ett seminarium.

    • hungrigafamiljen skriver:

      Jag läser också på lärarutbildningen (klar alldeles strax faktiskt) och vi har haft lektioner och det har funnits flera, frivilliga och gratis, kurser för att lära oss hantera active boards.Vi har använt learning lab på UU, helt fantastiskt måste jag säga. Jag känner att jag visserligen har mycket mer att lära, men jag har en bra utgångspunkt nu när jag börjar min första lärartjänst i augusti.
      Det kanske är olika från universitet till universitet?

  2. skoltango skriver:

    Ja. Det hade vart superbra om lärarutbildningarna lärde sina studenter att hantera ”hur man skalar bort planeringstid till förmån för annat”.

  3. Näsanöverytan skriver:

    Det är inte samma datorregn över alla. Inte eleverna i alla fall. Till våra elever får man boka en datorsal som innehåller 16 datorer, men ingen klass är så liten så att den innehåller 16 elever, vet inte riktigt hur de tänkte där. Men det måste finnas en pott till oss vuxna för vi har några märkliga monster lite överallt – tror det är nya skrivare med inbyggda funktioner men inga använder dem för ingen har tagit sig tid att ens förklara vad det är för något eller hur de ska användas.

    Implementering är inte skolans starka sida direkt – det ser man om inte annat när det gäller den nya läroplanen inte många minuter man fått till att gå igenom den ens.

    • virkpiraten skriver:

      Många kommuner har ju hakat på elevdator-trenden, men inte alla. Men precis som du påpekar är inte implementering kommunernas starka sida, oavsett vad det handlar om.

    • Boadicea skriver:

      Inte heller i min kommun är det något datorregn. Varken över elever eller lärare. Vi är många elever på en datorsal, där datorerna sällan fungerar, och många lärare per dator i arbetsrummen. Jag har med min privata dator för att kunna skriva IUP när vi har utvecklingssamtal. Pinsamt.

      Frustrerande att inte kunna använda den teknik som förespråkas och alla de möjligheter tekniken erbjuder… Men jag gissar att jag i alla fall inte skulle ha tid att sätta mig in i den eller förbereda lektioner där jag faktiskt använder den. Så jag kanske ska vara glad att jag jobbar på en ”stenåldersskola”?

  4. Först och främst vill jag förklara att jag förstår er oro och delvis håller jag med. Jag har kollat runt lite ang. hur lärsäter jobbar med IKT i lärarutbildningen och det är som ni skriver blandad kompott. Vilket helt klart är trist. Man får inte glömma att många har vart lärare länge och även om universitet utbildar i IKT nu så har jag kollegor som läste till lärare när datorn sågs som en ”fluga” och därför viktigt att jobba med detta lokalt på solan/kommunen. Jag tror mycket på pedagogisk ledarskap. Man ska aldrig släppa oavsett vad det är för typ av förändring bara rakt i knät på pedagoger. man måste motivera vilka vinster de har med IKT i jobbsitvation och för elevernas lärande. Det har funnits många olika projekt ang användning av dator eller IKT verktyg men tyvärr handlar det för mycket om handhavande av teknik och för lite om det som ett pedagogiskt verktyg. Sen ska IKT skapa tid och inte ta tid (hoppas ni förstår hur jag menar)

    När en skola/kommun ska satsa på IKT och då kanske främst 1:1 (en dator per en elev, en dator per lärare) är det otroligt viktigt att göra det med kollegorna (och inte över de) och framför allt (för att vara lite tjatig) visa de pedagogiska vinsterna. Sen ska inte en sån sattsning handla om Tekniken utan pedagogiskaverktyget så som en bok, boll, penna, whiteboard osv är. Viktigt att ha rektorer/skolledare som kan IKT och förstår att lärarna behöver tid för det. Men tid är tyvärr en bristvara i skolans värld och motivera för era rektorer/skolledare att de ska skapa tid för er som är ägnad till IKT som pedagogisk verktyg. Men våga lite själva och visa upp att ni vill även om ni tar ett litet kliv. Kolla gärna på Puenteduras SAMR modell och använd er av forskning som är beprövad, för om det är något jag har lärt mig av att jobbat i skolan 4 år (3,5 lärare 0,5 IKT-pedagog) är att pedagogisk forskning är något skolfolk går igång på. Ja jag skulle kunna prata om detta i evigheter (brinnande intresse och jobb) men ska snart kolla på esc. mitt motto är ”avskyr teknik men älskar möjligheterna den ger mig”

    Ja just det! Snälla kan ni inte sluta med att vara anonyma! Jag tycker det är fegt att vara anonym. Om det är något som ni är missnöjda med ta det med er chef/rektor och lös det. För just nu så för det första gräver ni er (läraryrket) egen grav genom att framställa er som ett gnälligt gäng och för det andra så känner jag lite ”Vem bryr sig?” om inte jag ser en tydlig avsändare så är det luft i min värld. Är det så att rektorn/skolledare inte lyssnar för det högre då, facket osv. Tack för mig. Kontakta mig gärna för vidare diskussion

    • Löjtnant Språktant skriver:

      Anledningen till vår anonymitet finns att läsa under rubriken manifest. Om du inte gillar sättet vi skriver på eller vårt val att vara anonyma, finns det andra bloggar att läsa.

    • Fänrik Stålull skriver:

      Hej Emil,

      du har en del fina ideer där. Det kan ju låta väldigt bra när man skriver det, men är kanske inte lika enkelt i verkligheten. Det låter bra att IKT ska skapa tid, i stället för att stjäla den. Jag håller med om att det är så _i_den_bästa_av_världar_. Det är tyvärr en ganska lång bit innan man är där. Jag är mycket intresserad av, och skapligt kunnig i hur man använder sig av datorer i allmänhet. För att komma till den punkt där man själv kan använda, och lära ut hur man använder pedagogisk hård- och mjukvara krävs mer energi och tid än jag har att uppoffra om jag ska ha möjlighet att sköta det jag måste göra enligt lag i mitt yrke idag.

      Jag är verkligen intresserad av att använda tekniken, men jag tänker inte lära mig, och införskaffa det jag behöver på egen bekostnad. Otänkbart.

      Eller vad tycker du, Emil?

      /Fänrik Stålull

      • Hej!
        Jag håller med dig detta är inget man gör på en kvart, år osv. utan det krävs en process. Skolledare/rektorer i den skolan man jobbar på måste ha tålamod och uppmuntra sina pedagoger till nytänkande oavsett om det är IKT eller inte. Men det jag mycket jobbar med är att ändra inställningen till IKT i undervisningen. för som du skriver (tolka inte detta fel) så har du en vis ton av skeptism i ditt svar, vilket många av de pedagoger jag möter har. Oftast ses problemet innen möjligheterna. Jag jobbar själv med att sluta se problem och lägga fokus på att se det som utmaningar. Visst teknik till en början kan ses som ett tidskrävande process men eftersom kommer det bli bättre. Jag har själv jobbat på en 1-1 skola i 3,5 år och där var tekniken en förutsättning till allt vi gjorde. Liksom annat läromedel kan vara i en icke 1-1 skola är.

        Sen är det viktigt att skilja på att kunna datorer/teknik och att tillämpa det som en pedagogiskt verktyg. Jag själv t.e.x vet inte de avancerade funktionerna i en dator, jag kan inte alla funktioner i de enklaste programmet men mitt fokus är alltid hur kan detta hjälpa undervisningen och hur kan detta hjälpa elevernas lärande. Lika så säger jag till lärare.

        Jag tror du och jag är olika på en sak och jag tror kanske att jag har fel inställning i detta och inte du. Grejen är att mitt stora intresse är kommunikation på nätet. Jag går igång på att uppleva eller se när andra människor oavsett vilka det är skapar nya förutsättningar för varandra. så detta är min stora hobby och jag ägnar mycket tid åt det på min fritid och ser det som en självklarhet (jag har inga barn som tar min tid heller och en sambo som jobbar mycket kväll och helger) Jag brinner för IKT i skolan och ägnar mer än vad min arbetsgivare ens vill. Och detta förhållningssätt hade jag även innan jag jobba som lärare. ja jag vet det är stört 🙂 Och jag har lärt mig att alla tänker ju inte så och alla har inte fokus på IKT (självklart inte) och det är något jag jobbar med att försöka fatta 🙂

        men du behöver inte införskaffa det på egen bekostnad, du kan som jag skrev tidigare att lägga fokus på din skoledare/rektor att tänka om, med risk att annat viktigt rycker så som ex. bfl arbete. och sen mallakalla: samma sak för dig lägg press på din rektor/skoledare för om it ska användas i skolan ska de lägga tid på det liksom alla andra pedagogiska insatser… för det är så jag ser det som en pedagogisk insatts och inte en satsning på IT i skolan.

      • Löjtnant Språktant skriver:

        Visst finns det lärare som är skeptiska till teknik i undervisningen, men enligt min erfarenhet handlar det mest om att det finns annat som känns viktigare, som t ex att hinna skriva ÅP, hålla utvecklingssamtal eller, för all del, planera sin undervisning. Jag gillar teknik, men den tar oftast mer tid än den ger (i alla fall där jag jobbar) för där är det totalt underprioriterat och grejorna funkar ofta dåligt (om man har tur att få tag på en dator etc).

        Ska tekniken vara en den av undervisningen, vilket den måste vara, så ska det avsättas resurser till fortbildning och underhåll. Det ska inte vara någon som har det utöver sin 100% som lärare som underhåller.

  5. Mallakalla skriver:

    Fänrik Stålull träffar mitt i prick! I stort sett all fortbildning kring IT och teknik sköter lärare på icke betald tid, dvs. man utbildar sig på sin egen fritid, och arbetsgivaren får tillgång till ens kompetens utan att behöva betala ett korvöre för det. Några futtiga timmar om året kan vissa lärare i bästa fall få utbildning på arbetstid, men för övrigt är det upp till var och en av oss lärare hur mycket tid vi vill/kan/orkar lägga på sin fortbildning i IT etc. Detta är en av många saker som allmänheten inte har en susning om.

Kommentera

