Jag älskar mitt jobb!

Jag har alltid återfunnit mig i situationer där jag agerat lärare. Redan som barn gjorde jag det. Talade om för kompisarna hur de skulle göra, kom med tips på saker som kunde göra att de lyckades bättre med ditt eller datt. Ändå var det inte så att jag valde aktivt att bli lärare. Det handlade mer om att jag älskar mina ämnen och att få dela med mig av dem och min kärlek till dem.

Men så fann jag mig ändå där, som nyanställd lärare. Och jag har trivts ända sen dess. Inte varje dag, men oftast. Jag är så glad över att få ta del i mina fina elevers liv, att få dela deras liv och att få göra ett litet, litet avtryck på deras själar (men oj, så skrämmande det är samtidigt!).

Jag älskar känslan av att ha klassen med mig, eller när det klickar för någon som kämpat länge. Känslan när någon lyckats kämpa sig till ett G, efter att ha börjat med lite och ingenting i förkunskaper, den är oslagbar. Att veta att jag haft del i det är stort. Att hitta en lösning på hur jag ska förklara, en gång till och igen, fast på ett nytt sätt – det är kreativitet och det är kul!

När före detta elever kommer fram när man träffar dem och berättar att man betytt nåt för dem, eller att de är tacksamma för det jag lärt dem, det gör det värt det mesta av allt slit.

Därför jobbar jag fortfarande som lärare. För hur det än är, så älskar jag det. Men nu är det ju så att alla kärleksförhållanden ska vara ömsesidiga. Nu lever vi tyvärr inte i symbios längre, jobbet och jag. Det har blivit en parasit. Om jag låter mitt arbete nöta mer på mig går jag under. Hjälp mig skapa livsutrymme i min arbetssituation. Ge mig tillbaka kärleken till mitt jobb!

9 thoughts on “Jag älskar mitt jobb!

  1. M skriver:

    Vilket fint inlägg! Håller med.

  2. Iréne skriver:

    Vet precis hur du känner det!

  3. Eva skriver:

    Så är det verkligen! Skulle kunna ha varit jag som beskrivit det. Känslan som finns då man en perfekt lektion och man känner att man har klassen med sig är svår att mäta med andra saker, då vet man att man älskar sitt jobb! Förutsättningarna är inte tillräckliga, och en strejk i slutet av maj tror jag skulle vara det som behövs för att SKL samt politikerna skulle vakna till!! Lärare är sådan ofantligt stor arbetsgrupp och tillsammans kan vi göra skillnad! Det håller inte att bara skicka in debattartiklar och prata om det i media, det har inte skett någon väsentlig skillnad fastän LR och Lärarförbundet påtalat de dåliga förutsättningarna. Då återstår bara strejk!

  4. Marianne skriver:

    Jag träffade en lärare i går som liksom du äääälskar sina elever och ääääälskar sitt jobb. Men börjar nu fundera på att byta jobb….Jobbet som ni lärare har nu i skolan verkar vara helt omöjligt att må bra med….. En missnöjd lärare som inte känner att hon/han kan nå fram till de mål som hon / han har med sitt jobb är en lärare som antingen går i väggen eller slutar.
    Bra att lärarena reagerar… Ni behövs… jag glömmer aldrig de lärare som jag hade som var lika passionerade som ni är… ni har världens viktigaste jobb….. Stor varm kram till er alla…

  5. trasselmamma skriver:

    Instämmer med det du skriver :-D.

    Det är eleverna som gör mitt jobb så givande. Alla små samtal om ditten och datten. Lyckan när någon får en aha-upplevelse. Den mysiga känslan när man får ta del av elevernas tankar. Alla givande diskussioner om ämnet och alla dessa nya frågor som dyker upp mitt i en lektion.

    Tänk om man fick känna att man kunde lägga arbetstiden på enbart eleverna och inte på dokumentationen…. tänk så mycket mer man skulle kunna utvecklas åt alla håll och kanter.

  6. Martina skriver:

    Som jag känner igen mig i dina beskrivningar! Liksom häromdagen känns det som att du är jag, dina ord är mina…. Jag hoppas verkligen att vi får reell möjlighet att fortsätta orka med detta underbara, men ytterst krävande jobb! Tack för att du kämpar för oss!

  7. […] lärare som dagligen sliter med att väcka intresse och fortsatt lust för livslångt lärande. Lärare som trots allt älskar sitt jobb. Förutom att värdet av ämneskunskaper och didaktisk förmåga under lång tid gröpts ur, så […]

Kommentera

