Systemfel

Är det bara jag?

Jag tänker och undrar ofta om det bara är på min arbetsplats, i min kommun som förhållandena är så usla. Jag kör ned huvudet och plöjer vidare och tänker inte mer på det. I april fick jag, under en så kort period som en vecka, höra från flera lärare vars rektorer föreslagit att ansvaret för vikariat ska tas över av arbetslaget. Det är för dyrt med vikarier. Det är bättre att lärarna, som så här års har fullt upp med kommande betygsätting, nationella prov och att försöka knyta ihop säcken för egna elever, får ännu en uppgift: Att vakta kollegornas elevgrupper under sin planeringstid.

Då börjar jag undra om detta är ett systemfel. Vad beror det på att det är för dyrt med vikarier? Det kan omöjligt vara så mycket dyrare än med ordinarie lärare, eftersom den ordinarie läraren planerar och utvärderar den undervisning som kan ha genomförts under dennes frånvaro, så någon betald planeringstid för vikarien kan det inte handla om. Lärarkollegor får ta hand om, eller i värsta fall ställa in, undervisning som de varken har tid eller betalt för att genomföra. Vem får betala när skolorna vill spara en spottstyver på att inte sätta in vikarier? I förlängningen får eleverna betala. Det är alltid eleverna som får betala, oavsett om de får undermålig undervisning, eller ingen undervisning alls.

Det är lätt att lägga på sitt eget samvete att man själv måste vara frånvarande från sitt arbete. Men det är inte bara jag.

Halvvägs in i läsårets andra termin blir det för dyrt med vikarier.

Överallt.

Systemfel?

One thought on “Systemfel

  1. Iréne skriver:

    Gång på gång på gång…jag har jobbat på skolor där det inte ansågs vara viktigt nog att ha någon vikarie överhuvudtaget…

Kommentarer inaktiverade.

