Skrik för min skull

Vem jobbar facket för? Jag skulle vilja tro att det är för lärarna. Men ärligt talat har jag börjat undra. Jag vill att mitt fack ska ställa sig upp och skrika för min skull när det uppdagas vilka katastrofala villkor jag och mina kollegor har. Mögellukt i salar. Undermålig tekniknivå, trots att vi är ålagda att använda, och lära ut hur man använder datorer. Obefintliga arbetsplatser. Att inte bli lyssnad på av sin ledare. Att få skulden för saker som ligger utanför ens kontroll. Att åläggas uppgift efter uppgift trots att schemat redan är fulltecknat och mer därtill. Vad gör facket? Rycker på axlarna, säger ”Det där får du ta upp med din chef”, eller ”Jag vet hur det är, det finns inga pengar till det”. Jobbar facket för lärarna?

Jag vill tro att facket ska stå på min sida. Jag vill att mitt telefonsamtal ska tas på allvar när jag ringer och frågar om vad jag ska begära i lön när jag börjar ett nytt jobb med nya arbetsuppgifter. Jag vill bli behandlad som en vuxen, professionell människa som har studerat i nästan sex år för att ha den kunskap jag har idag. Jag vill inte höra ”Du ska vara glad att du fått ett jobb, det är många som går utan nu”. Att sänka lärarnas självförtroende är nog det värsta slaget mot yrkets status. Om inte lärarna själva värderar sitt yrke, och tänker att de inte är värda mer – vem ska då tycka annorlunda, och hur ska lärare hävda sitt värde då? Står facket på min sida?

Jag vill att facket ska förhandla för mina intressen. Förhandlarna ska vara stenhårda, med vassa tungor. De ska föra min talan för bättre arbetsvillkor och högre löner. Jag vill inte att de ska förhala förhandlingarna så att lärarna förlorar stridslustan för att terminen är över och gå med på ett uselt avtal någon gång i början av augusti. Eller för all del – ta ut lärarkåren i strejk i början av juli, mitt i semestern. Än så länge har jag bara sett babbliga kongresser och halvtama försök till debattartiklar i pressen. Det pratas om bättre förhandlingsläge längre fram. Struntprat säger jag, smid medan järnet är varmt. Skrik för min skull!

14 thoughts on “Skrik för min skull

  1. Oscar skriver:

    Förbunden sprider oro och är medansvariga till att fokus lyfts från diskussion om utveckling av teknik, effektivisering och pedagogik. Den debatten finns knappt idag. Alla inom skola har fullt upp med att sitta på forum och Facebook och beklaga sig

    • Fänrik Stålull skriver:

      Tack för din kommentar.

      En rimlig tanke om medansvar, ja. Vi tror dock att det saknas utrymme och ork till diskussioner om teknik och pedagogik på grund av arbetsbelastningen, inte på grund av att lärare ger uttryck för sin frustration på Internet.

      /Fänrik Stålull

  2. Emelie skriver:

    Jag håller helt med – MEN det är VI som är facket. Alla medlemmar har rätt och möjlighet att engagera sej och driva de frågor som känns viktiga. Som det står i den gamla visan: ”Byt ut dem om de inte slåss för kraven! Byt ut dem!”

    • Fänrik Stålull skriver:

      Jag håller med dig om att det är vi som är facket. Dock är jag väldigt medveten om att det är många som inte vill ta på sig rollen som lokalombud eftersom man har ett utsatt läge (man kan ju bli omskriven på ofördelaktigt sätt i någon blogg t ex, eller utskälld för att man inte gör jobbet tillräckligt bra) och man får dåligt med tid att göra allt som behöver göras för att medlemmarna ska bli nöjda.

      Det är lätt att ropa ”byt ut dem”, men det är svårt att då inte stå upp och säga att man själv kan göra jobbet och göra det bättre. Det är en knepig sits.

      Framför allt vill vi i Lärarmyteriet att facket centralt ska ta sitt ansvar i förhandlingarna, och inte försitta sin chans att skapa bättre villkor för medlemmarna!

      /Fänrik Stålull

  3. sossessa skriver:

    Ja! Låt något hända. Lokalt borde vi så klart engagera oss och lokalt händer det saker – det är små uppror i Malmö, i Lund, i Helsingborg (om man ser till Skåne) och det är fint, det blir små rubriker (fast, oh tänk, dessa är sällan eller aldrig initierade av facket utan av lärare som fått nog men inte får med många eftersom de inte är organiserade!) Ingenting kommer hända om vi inte organiserar oss alla på en gång. Och det har vi ju gjort! Genom att betala en större summa till facket varje månad än löneförhöjningen två år i rad för många på min skola. För vad då undrar jag nu. All heder till mitt lokala ombud som drar frågor om arbetsförhållanden, men lönen den råder han inte på – det måste göras uppifrån.

    De som sa att vi skulle ha 10 000 mer. Nu verkar det bli 1,5% (återigen omvandlat till 250 kr för den som utmärkt sig allra mest?) och vad händer – jo absolut ingenting. Det är löjeväckande att säga 10 000 och sedan nöja sig med 250. Vem var det som kom på den de där 10 000 egentligen? Mette Fjelkner? Så här bra skriver hon i februari men sedan dess har ingenting hänt http://debatt.svt.se/2012/02/23/svenska-larare-tjanar-idag-som-lararna-i-grekland/

    Så, jag skulle vilja säga ALLA sprid den här bloggen! Dessutom tänker jag: vet facken om att den här bloggen finns? Vet Jan Björklund? Hur sprider vi vetskapen om denna till fler?

    Och jag känner att det kanske är dags för lärarmyteri, på riktigt. Strejka, som fänrik Stålull skriver – det skall man göra när det känns – alltså i slutet på maj början på juni då alla betyg skall sättas.

    Slutligen, jag kan också säga att jag personligen, återigen, kommer gå ur facket om det blir 250 kr lönehöjning även i år. Jag kommer lägga till de hundralapparna på den lilla lönehöjningen jag får…

    Hur tänker ni?

    • Reine skriver:

      Jag delar helt din frustration över de låga lönerna. Men som jag har förstått det så är inte kravet 10 000 mer i denna avtalsrörelse, men tydliga steg mot rejält högre löner måste tas.

      Vad har du fått 1,5 % ifrån?

      • sossessa skriver:

        Reine – nej, jag har läst det finstilta efteråt (tydliga steg – inte direkt) – men all reklam från lärarnasriksförbund har sagt: 10 000 mer i månaden och jag tänker då – oavsett när stegen mot 10 000 kr tas så ser jag faktiskt inte en framtid med 36 000 i lön. Det är helt orealistiskt – jag har tappat hoppet fullständigt! Jag ser att om 10 år så bör jag ha ungefär 29 000 samtidigt som allting i samhället är dyrare.

        Så, då går jag på magkänslan, som så många andra i det här yrket. Och magkänslan säger att det bara kommer bli värre vilket är ovanligt pessimistiskt sagt från en sådan som mig. I förhållande till andra kommer våra löner bli ännu sämre. Vi kommer få ännu mer administrativa uppgifter (ännu större krav på dokumentation etc.), och fler undervisningstimmar. Och nej, jag kan inte siffrorna på det – men i slutändan när jag och så många andra förtvivlar så spelar det ingen roll. Det handlar om att ta stolthet i sitt arbete, att känna att det är värt min tid att lägga ner det där extra, att dra igång ämnesöverskridande projekt och sambedömningsuppgifter för att man VILL och inte måste – för att det är så man får kvalité.

        Bra artikel i sydsvenskan om detta i morse (eller snarare, recension av bok):http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/ur-kurs

        1,5 % är en siffra som slängts fram över fikabordet på skolan. Några säger 0,5. Ingen vet där ute i verkligheten. Eller, vet du?

    • Reine skriver:

      Hej igen sossessa!

      Jag tycker det är helt realitiskt med en lön på 10 000 mer i genomsnitt för lärarkåren på sikt. Dock inte under kommunalt styre – det krävs ett betydligt större ansvarstagande av staten för det. Flera partier har uttalat stöd för ökat statlig kontroll över skolan. Men det krävs mer saker – bl a en dimensionering av antalet utbildningsplatser på lärarutbildningarna. Som det är nu finns det ett överskott av vissa lärare och det gynnar inte lönerna. I Finland är lärarutbildningen dimensionerad efter behov och så borde det såklart vara även här.

      Men i slutänden så är det ett politiskt beslut om lärarna ska ha en bättre löneutveckling än andra yrkesgrupper. Politikerna har ju medvetet valt att satsa på andra kommunala yrkesgrupper under många år så det är klart att de kan välja att satsa på lärarna också. Sjuksköterskorna har ju haft en betydligt bättre utveckling just pga politiska prioriteringar. Men politikerna ändrar sig inte utan yttre tryck från förbunden, lärarna själva och allmänheten. Det låga söktrycket är en annan faktor som jag tror påverkar politikernas vilja.

      När det gäller den ökade administrationen så har just det lyfts fram och jag har förstått det som att skolministern vill se över detta. Det är ett elände som vi alla vet med brist på tid för all administration.

      I yrkandet till SKL finns det även ett förslag om att det måste skapas en balans mellan våra olika uppdrag – helt klart inspirerat av det danska arbetstidsavtalet. Jag har själv läst det danska avtalet och min åsikt är att det går att anpassa till svenska förhållanden. Där finns ett tak för undervisning och modellen innebär att alla delarna i uppdraget balanseras mot varandra – de olika updragen är i danmark kommunicerande kärl. Ökar en kategori av uppgifter så minskas automatiskt en annan automatiskt enligt en fastställd faktor. Danskarna själva lär visst vara nöjda.

      Så det finns hopp!

      När det gäller spekulationerna om %-satser i kommande avtal så vet jag inte mer än någon annan. Yrkandet till SKL innehåller inget specifikt utan ska preciseras under förhandlingarna vilket jag antar har gjorts. Men det s k märket i årets avtalsrörelse är ju 2,6 % men det går kanske att konstruera ett avtal som ger mer utan att det syns….eller så kan man ju göra som Handels där parterna valt att inte offentliggöra avtalet eller de nivåer det innehåller. Jag antar att deras avtal är högre än märket men att man inte vill visa detta för då blir det ett jäkla liv.

      Sen är ju Lärarförbundet en faktor i det hela. De vill ju inte uppmärksamma att vissa lärargrupper haft en ännu sämre löneutveckling än andra – jag tänker på gymnasielärarna och grundskollelärarna. LR tycker att just dessa grupper därför prioriteras i årets avtal men det tycker inte Lärarförbundet. Majoriteten av deras medlemmar är ju förskollelärare vilket de såklart måste ta hänsyn till i sina prioriteringar. Likaså att de organiserar en stor del av skolledarna i Sverige.

      Men trots dessa svårigheter hoppas jag på ett bra avtal och att båda förbunden är beredda att använda alla till buds stående medel – inklusive strejk om det behövs.

  4. frokenrodskagg skriver:

    Jag tänker likadant som du sossessa.
    /Fröken Rödskägg

  5. adjunktohlsson skriver:

    Statens beräknade inkomster för 2012 är 813 miljarder. En löneökning på 10 000 kr / mån ska enligt osäker källa på nätet kosta 31 miljarder. (Källan är en Kommunchef i Kristinehamn som oredovisat meddelar den siffran). Alltså skulle en löneökning finansierad av Staten enbart ta 3,8 % av budgeten i anspråk. Sänkningen av restaurangmomsen innebar en inkomstförlust på 5 miljarder kr. Se stycken Restaurangmomssänkningar så har lärarlönen höjts med 10 000 kr.
    Vill ni ha kompetenta lärare till era barn får ni fan i mig betala anständiga löner. Har ni råd att inte betala oss?

  6. H skriver:

    Jag är uppenbarligen inte den enda som har hört från facket att jag ”ska vara glad för att jag har fått jobb” när jag påpekade att det skriftliga anställningskontraktet inte var det som vi muntligen kommit överens om. Och dessutom fick jag höra från facket att de inte kan hjälpa oss utan fast anställning när även de med fast anställning har det tufft… ”Det förstår du väl!” Där lämnade jag facket. Varför betala för skit?

    Hej då facket, hej då lärarjobbet, hej väggen, hej sjukpenning. Vem vann något på detta elände?

    • Fänrik Stålull skriver:

      Det skulle kunna vara så att du har funnit kärnan i problemet. Ingen vinner. Inte lärarna, inte barnen, inte nationen.

      Välfärden är det som blir lidande. Alla alltså.

      /Fänrik Stålull

  7. Linda skriver:

    FANTASTISKT!!

Kommentera

