Kosmetika

När det ska bli besök av Skolinspektionen trimmas hela skolan och fixas till för att kunna visas upp från sin bästa sida. Plötsligt ska alla åtgärdsprogram uppdateras. Elever ska drillas i likabehandlingsplanen och all personal ska läsa in sig i ett antal planer och dokument som inte är levande trots att de borde vara det. Vi vänder och vrider på allt, och försöker se så bra ut vi kan.

Varför då, kan man undra? Vad vinner vi på att försöka visa upp en finare fasad än vi egentligen har? Vi binder ris åt egen rygg genom att låtsas klara av ett uppdrag som egentligen är omöjligt. Ingen skola vill få många anmärkningar. Men om vi, mot förmodan, skulle klara oss utan anmärkningar har vi ju bara bevisat att det går alldeles utmärkt att bedriva en skola med alldeles för låg skolpeng.

Får man sen ändå kritik av Skolinspektionen, ja då väntar ytterligare kosmetiska åtgärder. Utifrån de påpekanden skolan fått skriver vi planer och program och vi lägger tid på att besvara inspektionens frågor om hur vi gör och hur vi ska göra bättre. Men saken är den, att egentligen vet alla att allt kommer fortgå som innan. Kritik eller ej. För ska sanningen fram så finns det ingen reell möjlighet att faktiskt ändra nåt. Ja, vi kan ju alltid få en föreläsning av nån i kollegiet om hur man skriver åtgärdsprogram. Men även det är ju, till syvende och sist, mest av allt kosmetika.

Samma sak gäller diagnoser, betyg och nationella prov. Av och till rapporteras det om betygsinflation och om nationella prov som rättas för generöst. Vem är jag generös mot om jag låter elever få bättre omdömen än de ska ha? Skolorna pressas att öka måluppfyllelsen, och resultaten mellan skolorna jämförs. Så har vi ju den lilla, men ack så viktiga konkurrensaspekten. Friskolorna och det fria skolvalet är en piska att sätta ”rätt” betyg. På vissa håll en väldigt uttalad piska.

Sveriges skolor måste sluta skyla över och visa upp fina fasader. Kanske är det till och med dags att börja rätta riktigt hårt och att sluta städa upp och ljuga för Skoinspektionen för att visa att vi inte kan ha en hög måluppfyllelse utan medel för detta?

Annonser

9 thoughts on “Kosmetika

  1. Håller med!

    Det är riktigt jobbigt, men vi måste våga låta det gå åt skogen, både i de egna klassrummen och på skolan i stort, annars kommer det aldrig bli en förändring. I dag arbetar många av oss fler timmar än vi får betalt för i hopp om att skapa bra förutsättningar för ungdomarna vi undervisar. Det är inte hållbart!

  2. Magistern skriver:

    Jag har tänkt likadant. Apropå nationella proven sitter jag och rättar uppsatser nu och funderar på hur man egentligen skall kunna sätta likvärdiga betyg med de nya betygskriterierna. Det står ju ingenting!

  3. Näsanöverytan skriver:

    Det går bara att putsa ytan till en viss gräns. För de skolor som har stora problem finns det för många ytor att putsa och därmed syns sprickorna trots allt lappande. Då får personalen sitta i otaliga arbetsgrupper som grädde på moset och försöka arbeta med handlingsplaner för att uppnå ”högre måluppfyllelse” på längden och tvären och alla förslag från de olika grupperna ska vädras och så länge det inte kostar något mottar skolledningen alla förslag.

    Resultatet brukar då bli att lärarna får någon ytterligare schemalagd arbetsuppgift och ytterligare tid försvinner vilket medför att lärarna har mindre tid för individuella framåtsyftande samtal med eleverna och då sjunker betygen och så har vi nya möten och så får vi nya arbetsuppgifter och ännu mindre tid för eleverna och så fortsätter det i en ständigt nedåtgående sprial.

    Det är väl därför man idag sysslar med papper en tredjedel av sin arbetstid, sitter i möten en tredjedel och vårt huvuduppdrag får på nåder ta upp resten av tiden.

  4. adjunktohlsson skriver:

    Jag håller helt med om att vi egentligen inte borde. Ett problem med att inte putsa och feja på ytan är att skolan jag arbetar på riskerar att få dåligt rykte om jag inte deltar i detta. Med en bitsk rapport från Skolinspektionen i handen så skriver gärna lokalreportern i tidningen om den ”dåliga skolan”, föräldrar väljer att placera sina barn på andra skolor och min skola får ännu färre resurser. Med färre elever är min tjänst i fara o s v. Marknadsföringsträsket vi sitter i har samma drivkrafter anser jag.

  5. timp skriver:

    Häromdagen i en skola i V__________ B_____________ var det dags för ”pedagogisk diskussion” igen. En fråga på dagordningen var ”hur långt har vi kommit på H___________skolan?” Och jag tänkte – vilka ”vi”, blekansikte? Jag bidrar med mina kunskaper och mina didaktiska färdigheter. Har det med mig att göra vad Skolinspektionen tycker och tänker? Vad hände med den skolan i Vellinge som hotades med tvångsförvaltning häromåret? Hotet drogs tillbaka: 1) de blev alldeles förskräckta när de upptäckte hur mycket det skulle kosta och 2) det hade aldrig hänt förut och ingen visste riktigt hur det skulle gå till. Välkommen till proletariatet! Börja tänka som en fabriksarbetare!

  6. Våga vägra att sopa undan saker skriver:

    Heh. Rapporten från skolinspektionen till ”oss” efter deras besök tidigare i vår innehöll iaf inga stora överraskningar för oss. Men så fick dessa två representanter under detta tre-dagsbesök se en hel del som vi vägrade sopa under mattan.

    Våra så fina elever är brutalt ärliga vilket ”vi” (eller iaf jag personligen) uppskattar och talade följdaktligen om det ena och det andra under elevgruppsintervjuerna.

    Lärargruppen som blev intrevjuad gjorde samma sak. Brutalt ärliga människor den här omgången…

    Representanterna fick även med egna ögon se hur elever blev avvisade från klassrummet både verbalt och fysiskt (med hjälp av andra vuxna)…och det enda de var nyfikna på när det gällde det (att elever från 7-9 fick BÄRAS ut ur klassrummet) rörde hur noga vi dokumenterade dessa händelser.

    Annars så var det mest sådana pappersarbeteskommentarer (åtgärdsprogram och diverse *-planer) det handlade om. Och vår extremt låga måluppfyllelse (som de nu för första gången sade sig ha fått en annan typ av förståelse runt)!

    Men lite spännande är det ju, hur det här går till.

  7. Sliten skriver:

    Ja, tänk om man ens fick en syl i vädret! Skolinspektionen får bara besöka noggrant utvalda klasser. Lärare som intervjuas är taktiskt utvalda. Vad gör man inte för extrahundralappen i lönepåslag?!?…

    • När man själv är en "åtgärd" skriver:

      Hos oss bestämde inspektionsfolket själva vilka klasser de ville besöka – tror de var in nästan överallt…de kom och gick lite som de själva ville på skolan under de tre dagarna de stannade. Och själv blev jag ”utplockad” till intervjun med dem för att jag i grunden mer eller mindre blev anställd för att rätta till deras kritik från tidigare besök…

  8. […] Skolinspektionen ja. De har en viktig uppgift men hur mycket ser de egentligen av hur villkoren ser ut för varje elev? Och hur vet de att skolorna verkligen förbättrar sig, när de har fått ett föreläggande? Ni som har följt oss länge minns kanske detta: https://lararmyteriet.wordpress.com/2012/05/10/173/ […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: