Tisdag 10.00-10-50

Första lektionen för dagen är slut, jag har äntligen lite tid för planering. Går till vårt arbetsrum, sätter mig framför datorn. Var ska jag börja? Ja, just det, jag måste maila den där föräldern jag glömde maila igår. Jag sätter mig och formulerar ett mail om att vi måste ha ett möte till angående elevens frånvaro. Kollar i kalendern när det kan passa. Ja. just det, en kollega skulle ju vara med på mötet. Jag öppnar upp ett nytt mail för att maila och kolla om denna person kan samma tid som jag kan. Ska jag vänta på svaret vid datorn eller hinner jag springa iväg och hämta nytt papper till skrivaren? Bestämmer mig för att hämta pappret.

Jag går med snabba steg genom hela skolan. Oj där är ju eleven jag precis skulle skriva ett mail om. Jag går fram och pratar lite med honom så han känner sig sedd idag. ”Hej, är allt bra? Bra att du är här idag. Har du varit på dina lektioner? Nehej, men du har ju matte nu. Ska jag gå med dig dit? Ok, men gå dit nu då så de ser att du är här.”

Var var jag nu, ja, just det – papper till skrivaren! Fortsätter mot materialförrådet. Då kommer en kollega : ”Hej, jag såg att han var här idag, men inte på min lektion på morgonen. Jaha, ni ska ha ett nytt möte. Att du orkar alla dessa möten, han kommer ju inte fixa det ändå.”

Jag hinner nog springa förbi mitt arbetslagsrum också när jag ändå är precis där, så de inte tycker jag häckar för mycket på min institution. Man vill ju inte att kollegorna ska prata bakom ryggen på en. Pratar lite med de kollegorna som är där om olika elever och olika saker vi måste planera. Går iväg och kopierar det där pappret jag lovat jag skulle fixa men glömt av. Skönt då har jag visat mig i arbetslagsrummet idag också.

Hmm, pappret… Tar med mig två kartonger papper och släpar med dem genom skolan. Möter och hejar på personen som skulle med på det där mötet jag började maila om: ”Jag såg ditt mail. Den tiden passar inte mig, men jag mailade en tid jag kan. Annars får vi ta en annan vecka. Men det var ju rätt bråttom med det där mötet va?” Går tillbaka och kollar min mail. Jippi, tiden passar, då har vi ju arbetslagstid och mötet ska bara ta 30 min. så det får funka. Kollar i kalendern för att skriva in mötet, åh nej just denna veckan skulle vi ju ha en kommunalt övergripande träff denna tiden för att prata bedömning och betyg. Mailar personen igen om nästa vecka.

Kollar på klockan, oj 10 min till nästa lektion startar. Hinner nog plocka fram lite om jag skyndar mig. Stänger ner mailet till föräldern och gör en notering i hjärnan att jag måste ta tag i det senare idag. Möte kollegan i dörren: ”Har du någon tanke för klassen vi har nu?” ”Nja, de är nog inte riktigt klara med det vi gjorde sist. Vi får hinna prata om det innan nästa lektion då” Mailet blev inte skickat, lektionen blev inte planerad, men förhoppningsvis fick jag med mig pappren jag skulle hämta. Så här ser det ut varje dag i mitt jobb!

6 thoughts on “Tisdag 10.00-10-50

  1. Konstant Stressad skriver:

    Åh, vad jag känner igen mig…

  2. magisterdennis skriver:

    Som om jag skrivit det själv… Kanon!

  3. stenkusten skriver:

    Jag ser inte vad det är som gör att man inte lycka skriva två mail och hämta en packe papper på 50 minuter och dessutom ha tid att planera en lektion, vilken man redan borde ha planerad i stora drag i och med den läsårs/terminsplanering man bör ha klar sedan länge. Börja med att se till att hela kollegiet delar sina kalendrar via outlook så går mötesbokningen på fem röda. Och om man nu går in i arbetsrummet endast för att man är orolig för vad kollegorna annars ska tänka… Då känns det som att skolledningen och ni andra behöver bearbeta arbetsklimatet på skolan

  4. Stenkusten skriver:

    Oj vad hände med den kritiska kommentaren? Svårt med feedback?

    • Fänrik Stålull skriver:

      Vi publicerar kommentarer så fort vi hinner, vi har ju jobb att sköta också så här på kvällskvisten. Vi besvarar gärna kritik.

      Jag kan förstå varför man skriver så som du gör när man själv har ett fungerande arbetsklimat. För Virkpiraten är uppenbarligen inte så fallet. Det man bör fundera på är VARFÖR arbetsklimatet ser ut som det gör, men det är ett helt blogginlägg i sig. Licenser på program kostar pengar; pengar som inte existerar på många skolor. Inget Outlook alltså. Alltsom oftast får man leta efter en dator som är ledig, så att leta efter människor för att bestämma möten är vardagsmat.

      Har du något förslag på hur Virkpiraten kan ta upp dessa problem med sin skolledning utan att det slår tillbaka på hen själv?

      /Fänrik Stålull

  5. virkpiraten skriver:

    Jag ville förmedla klumpen i magen vårt jobb ständigt skapar. Vi ska vara överallt samtidigt, göra många saker samtidigt. Det skapar stor stress, och som i mitt inlägg blir ingenting gjort de där 50 minuterna för att jag (och många med mig) inte kan sorterar och prioritera i vår stressade vardag. Det är klart man SKA hinna skicka 2 mail på 50 min, men när omständigheterna ser ut som de gör hinns det inte med. Att lektionerna och terminen ska vara planerad, ja men eftersom vår arbetssituation ser ut som den gör hinns det ofta inte med. Under dessa 50 min har jag planeringstid, men eftersom det finns så många saker att göra hinner jag inte planera, om varje planeringstid ser ut så här hela veckan, varje vecka hela året så hinns inte så mycket med.
    Troligen tycker inte mina arbetskamrater att jag visar mig/gör för lite i arbetslaget, men den ständiga stressen gör att jag tvivlar på mig själv.
    Det är inte min skola det är fel på det är min arbetsbelastning!

Kommentera

