Betygshets och lärarstress

Den blomstertid nu kommer… Nej, inte riktigt än, men snart. Men innan det är dags kommer den värsta tiden – tiden innan betygen ska sättas. Hela skolan andas stress. Jag möter elever i korridoren, de är vildögda och frågar om extra tid för kompletteringar eller när nästa omprovstid är. Möter kollegor i arbetsrummet. De är minst lika stirriga och mumlar om att hinna göra i ordning kompletteringar åt den och fixa ett omprov åt den och försöka hitta en tid för att hjälpa den.

Det där är den värsta tiden. Alla är galna, nerverna utanpå.

Men stressen finns där även en vanlig tisdag i mars eller oktober. Betygshetsen, stressen över att klara provet, komma in på just det programmet, eller stressen över att inte fatta nåt när läraren snackar om demokrati, perfekt eller tiopotenser.

Mitt i detta undrar jag varför det blev så här? Varför sitter vi med gråtande elever som är så stressade över allt allt allt att de är på väg in i den infamösa väggen vid femton års ålder? Varför finns det inte tid att andas? Varför har jag och mina kollegor inte tid att stanna upp och lyssna, och framför allt, tid för att hjälpa dem att inte bli så stressade?

Kan det hänga ihop med storleken på klasserna, där vi har minimalt med tid för varje individ och de som inte förstår lätt tappas bort i myllret av jackor som ska av, uppgifter som ska delas ut, pennor som ska köpas och mobiler som ska konfiskeras? Eller kan det bero på att vi inte lyckas hitta tio minuter extra för just den där eleven, som inte förstod demokrati, perfekt eller tiopotenser, för vi måste skriva pedagogiska planeringar, eller förbereda utvecklingsamtal, eller kopiera, eller städa, eller fota något som klottrats i korridoren, eller…kanske man till och med måste kissa?

Någonstans där, när man inte hittar de där tio minuterna för att förklara vad det nu är som var svårt, utan man i stället säger ”Titta på matrisen och läs i boken!” och rusar vidare, går det fel. Man blir blind när man rusar.

Smittar stress? Kanske. Jag ser i alla fall sällan en icke stressad lärare. Lärarna går inte. De småspringer. Eller löper, banar sig väg genom korridorerna. Ve den som är i vägen. Kanske smittar det? Kanske ligger en del av förklaringen till våra stressade elever i vår egen stress?

Jag tror att lite mer luft för oss lärare skulle ge lugnare elever och ett mer gynnsamt klimat i skolan. Då blir det lättare att lära och lättare att förstå. Förstå på riktigt och inte bara trycka in fakta i huvudet för att sedan kunna spotta ut det på papper när det är prov. Vi vill hinna se och höra våra elever och hjälp dem att förstå demokrati, perfekt och tiopotenser, inte bara ge dem en matris till.

Är det dags för myteri snart?

8 thoughts on “Betygshets och lärarstress

  1. Kix skriver:

    …och i all denna stress och betygshysteri handlar allt om att ta sig vidare till nästa steg och man tappar fokus på skolans egentliga syfte: kunskaperna.

    ”Jag ser att jag har fått en kursvarning, hur ska jag få bort den?” undrar en elev via sms en söndagkväll, efter nästan ett års återkommande samtal om att komma till lektionerna (helst i tid), göra läxorna, jobba ifatt det som missats, göra ”det här häftet som jag har satt ihop till dig för att lära dig det viktigaste av det vi har jobbat med”.
    ”Jag vet inte. Tippex…?” Vill jag i min stress svara, men det gör jag naturligtvis inte, utan jag bokar ytterligare en ny tid för ett samtal med honom.
    På min lunch, för några andra luckor har jag inte…

    • Löjtnant Språktant skriver:

      Där nånstans går det ju på tok. Vi behöver också äta, och sova. Vi tipsar om en mycket intressant artikel som handlar om precis detta på vår facebook-sida.

  2. […] jag läser om Betygshets och lärarstress i skolan på Lärarmyteriet, tänker jag på min egen skoltid. Visst var det en skolform jag aldrig […]

  3. Näsanöverytan skriver:

    Jag och min kollega hade en av våra dagar som var lika köriga förra året. Vi döpte den dagen till kateterdagen. Det var den dagen man inte hann att gå på toaletten.

    Jag har på allvar sagt till mentorselever som råkat i luven på varandra under förmiddagen om de kan lova mig att låta bli att bråka mer tills klockan är kvart över två för då har jag en kvartslång rast och har tid att reda ut det som hänt. Det är sinnessjukt!

    I korrioderen när någon kommer och frågor om hjälp brukar jag svara ”häng med här” så får eleven halvspringa vid sidan av mig när jag skyndsamt, på min femminuterrast, är på väg till nästa lektion och har eleven tur så hinner den få ett svar på vägen.

    • Löjtnant Språktant skriver:

      Känner igen. Jag har ofta ofta sådana springande möten med mina elever. Det är kvalitet det…

  4. […] in time för att möta viktiga frågeställningar kring skolan och läraryrket och inlägget där Betygshets och lärarstress var tidigt ute med att lyfta detta perspektiv denna […]

  5. S skriver:

    Lektionstid: 40 minuter.
    Elevantal: 24 stycken.
    Att göra: Närvaro/frånvaro. Debattera jackor, mobiler, avsaknad av pennor, sudd, övrigt material, provet nästa vecka som de inte vill ha, omprovet hälften av dem behöver göra, vikarien från förra veckan som bara var skräp (i deras ögon) och som inte följt vikarieinstruktionen och som därför inte heller delat ut repetitionsuppgifterna/arbetsuppgifterna. Och så dagens egentliga innehåll (genomgång/diskussion/arbetsuppgifter).

    …och ja, man behöver varken vara en Einstein eller ha en flerårig universitetsutbildning i matematik för att inse att det inte blir många kvalitetsminuter per elev trots att det, precis som skribenten här påpekade, är vad vi vill ha. Och gärna hinna andas. Gå på toaletten. Äta lunch. Slippa dricka morgonte vid 15:30 när eleverna gått hem.

    • Löjtnant Språktant skriver:

      Jag tänker på den där undersökningen som visade hur många minuter per lektionspass som används till egentlig undervisning… Kommer tyvärr inte ihåg hur många det var, men det var inte många räknat på ett 40-minuterspass.

Kommentera

