För högre lön – spring fortare i ekorrhjulet, tack!

Det pratas mycket om lärarlöner just nu. Från en del håll ropas det om 10 000 mer i månaden, från andra håll lite mer diffust om att höjd lön är en viktig del i att höja lärarnas status. Ofta ser jag i media att ”duktiga lärare ska premieras med högre lön”. Vad är då en duktig lärare? Jag har fått lära mig, genom lönesamtal och genom uttalanden av bland annat vår utbildningsminister och andra förståsigpåare, att en duktig lärare är den som springer lite fortare i ekorrhjulet än de andra.Vid lönesamtal fick jag och mina kollegor en matris där vi skulle självskatta oss. Säkert tio olika punkter, en handlade om det pedagogiska, de övriga om skolutveckling, marknadsföring av skolan osv. Kollegor som jobbade med projekt år efter år fick höra ”man får inte nobelpris för samma sak två gånger”, när de tog upp detta vid lönesamtalet. Från annat håll låter det så här: ”Duktiga lärare ska ha högre lön. Ett sätt att göra detta möjligt är genom att inrätta karriärtjänster… … Karriärtjänster skall kunna ge mer ansvar, mer frihet och högre lön.” Eller som här, där Ingela Gardner Sundström, ordförande vid SKL:s ­förhandlingsdelegation uttrycker det ”Det är med glädje jag noterar att Metta Fjelkner och Lärarnas Riksförbund efterfrågar en större koppling mellan lärarnas prestation och lön.” Men vi som tycker att 3,5-5 års högskole- eller universitetsstudier borde ge mer i lön då? Utan att behöva jobba 50- timmarsveckor eller mer? För det är vad som krävs om man först ska sköta sina lektioner, sedan ta hand om all dokumentation, alla elever som mår dåligt, alla föräldrakontakter osv. Och sedan ovanpå detta sitta med i en massa olika grupper- IT-intresserade, anti-mobbing, underhållning vid terminsslut, marknadsföring av skolan, planering av idrottsdagar och temadagar, matråd – jag kan hålla på hur länge som helst. Dessutom ska du helst fortbilda dig, och det ska ske av eget intresse, på din egen fritid och bekostnad, eftersom pengarna till fortbildning ungefär brukar räcka till resan dit- och då gäller det att det inte är långt bort.

Jag skulle gärna vilja vara en duktig lärare, men jag tror inte att vägen dit går genom att ständigt ta på mig fler arbetsuppgifter. Jag tror att jag blir den bästa läraren genom att få tid att arbeta igenom mina lektioner ordentligt, ha tid till varje elev under en lektion, jobba med efterarbete och feedback till mina elever. Min dröm just nu är en luftspalt på 10 minuter efter ordinarie lektionstid där jag kan ha ett par elever kvar efter lektionen varje gång, på ett rullande schema, där jag kan peppa de som behöver det, förklara en gång extra för de som behöver det, eller ge feedforward för att uppnå ännu bättre resultat. Ofta är lektionsschemat så pressat både för lärare och elever att en så enkel sak inte hinns med, men jag tror att det skulle göra mig till en bättre lärare och mina elever till elever med högre resultat ganska snabbt. En annan sak som jag tror skulle göra oss lärare bättre, är tid att samarbeta med varandra. Att få sitta ner och diskutera sitt eget ämne, lektionsupplägg osv. Men även att hinna planera arbetsområden tillsammans med kollegor i andra ämnen, något som vi väldigt sällan hinner. Under de vanliga arbetsdagarna är vi aldrig ”lediga” samtidigt, och konferens- och studiedagstid fylls med annat. Det kanske är precis den här typen av insatser politikerna menar med att högre måluppfyllelse ska ge högre lön, men då är det också dags att inse att man måste skära i arbetsuppgifterna, anställa mer personal och gärna börja uppmuntra lärarna istället för att ständigt misstroendeförklara dem.

Just det, jag kanske ska tillägga att om du springer på en massa grupper, håller i någon slags fortbildning för dina kollegor under en studiedag eller kan visa att du har satt skolan på kartan genom en tidningsartikel om något fantastiskt projekt så är det väl ungefär 200 kronor mer i lönekuvertet det handlar om. Individuell lönesättning? Jag skrattar hela vägen till banken…

5 thoughts on “För högre lön – spring fortare i ekorrhjulet, tack!

  1. Emma skriver:

    Väldigt bra skrivet! Jag håller med om allt!

  2. Väl skrivet. Jag har tidigare provat det där med luftspalt (vilket är möjligt för mig som klasslärare, i alla fall sista lektionen) och kan varmt rekommendera det. Jag instämmer i att ”duktig lärare” MÅSTE utläsas som en vars elever har god kunskapstillväxt, inte någon som ägnar allt mer tid och kraft åt icke-undervisningsrelaterat. Lärares yrkesetik ger också stöd i detta: ”Lärare förbinder sig i sin yrkesutövning att ta ansvar för elevernas kunskapstillväxt…” (www.lararesyrkesetik.se). Min erfarenhet som löneförhandlare är också att trenden här faktiskt är positiv, för ett antal år sedan premierades käcka projektgrupper högt, men nu hörs alltmer ”bra undervisning” som argument för viss (ytterst blygsam) differentiering. Självklart ska lärare med lång utbildning och fokus på eleverna ha bra betalt för det de gör!

    • virkpiraten skriver:

      Samtidigt hur mäter man bra undervisning? På min skola är min rektor aldrig inne i min undervisning och mäts det då i hur många elever som får (bra) betyg? Eller hur vet man att lärarens undervisning är bra? Den som pratar mest om hur man ska göra, eller de som faktiskt gör så eleverna utvecklas?

  3. […] Författarna till artikeln i SvD menar att problemet mer ligger i lärarnas villkor, mer än i deras utbildning. Och det är något som man kan läsa sig till i olika skolbloggar. Läraryrket har alltmer blivit administrativt, och läraren får allt mindre tid att utöva det dom har utbildats till. Dokumentation i olika former tar för mycket av deras tid. Läs den nya bloggen Lärarmyteriet. […]

  4. Nicke skriver:

    Grymt bra initiativ detta, är en leds SO lärare som just nu är så trött på skolvärlden. Framförallt våra LÖNER, men även de arbetsförhållanden som varit usla nu åtminstone för mig kommer bli än värre. Nästa termin ska jag sätta 160 betyg till i de olika so ämnena men även genomföra nationella prov och rätta. Det kommer inte innebära någon högre lön heller för mig, detta fastän jag nu jobbar 100 % redan. De 45 timmarna räcker inte som det är nu.

    Hur fan är det tänkt? Springa fortare i det ekorrhjul som redan snurrar för fort? Kan inte LR eller Lärarförbundet genonföra en studie på hur den fina volvobil ser ut när arbetarna skulle göra samma jobb på halva tiden? Hur fan blev kvalitén? – Oj fan, kolla här..de har ju missat att montera växellådan.

    O nästa detjalj, är det nån av volvoarbetarna som skulle gå till sitt jobb när deras arbetsbelastning ökat och lönen är densamma! Troligen inte!

    I skolvärlden dock, ja då ska vi höja kvalitén istället.

Kommentera

