Nya behörighetskrav

Särskilda barn behöver särskilda lärare, det tycks alla vara ense om. Men vad definierar då en särskild lärares kompetens?

I över tio års tid har jag arbetat som lärare i särskolan. Jag utbildade mig enligt alla krav som fanns då, för att få undervisa på det sätt jag gör. Över 300 högskolepoäng riktade mot exakt det jag sysslar med, för att kunna ge mina elever just det de behöver, har jag samlat på mig. Jag har väldigt många kollegor som gjort precis samma sak. Vi har tagit enorma studielån, gnuggat våra geniknölar till max och dessutom samlat på oss en ansenlig mängd erfarenhet.

Nu är det inte vatten värt längre. För att få undervisa i särskolan krävs det nu en utbildning som inte fanns under många år och som infördes igen först 2008. Nu måste man vara speciallärare med specialisering utvecklingsstörning för att få fortsätta arbeta med det man utbildat sig specifikt för att göra. Med den nya förordningen kommer 80% av lärarna i särskolan vara obehöriga. Visste ni det? (http://www.skolledarna.se/skolledaren/a … ocent.aspx
http://www.lararnasnyheter.se/personer/ … -sahlstrom)

Lärarlyftet 2 skapas, för att möjliggöra för fler lärare att bli behöriga, men finansieringen ska vi fixa själva. Hur? Det finns inga studielån kvar att ta ut och varför ska jag lägga ner ännu mer pengar på att få fortsätta göra det jag faktiskt utbildat mig för enligt de krav som gällde då? För att fortsätta slita för en minimilön.

Nej tack, herr Björklund. Måttet är rågat. Jag avstår och ägnar mig åt något annat istället. Det finns fler sätt att göra skillnad. Med sorg i hjärtat väljer jag en annan väg och jag är inte ensam. Frågan är vem som ska ta över rodret.

Annonser

2 thoughts on “Nya behörighetskrav

  1. Britta Brus skriver:

    Men vad är det för struntprat egentligen, speciallärare med inriktning utvecklingsstörning? Ja, vad har specialpedagoger och andra med liknande utbildningar lärt sig då? Det är ju verkligen dags för ett stort uppror, en strejk, inte bara lite kärringgnäll!
    Jag tror inte de som beslutat detta har en aning om vad yrket innebär! Det enda sättet att verkligen lära sig något om funktionsnedsättningar är ju att möta riktiga barn, inte bara läsa om dem på en högskolelinje! Det finns inte en chans att de som läst till specialpedagog på egen bekostnad sätter sig och pluggar in flera år lång linje för att få jobba i samma yrke och till samma lön som de gör nu. Stackars alla elever som kommer att bli utan lärare!

    • sergeantsarskild skriver:

      Hej och tack för ditt stöd och engagemang. Visst är det förskräckligt att de helt plötsligt ändrar villkoren och förkastar all den kunskap och erfarenhet som finns runtom i landets särskolor. Tänk alla de elever som har lärare utbildade för att kunna ta hand om just dem som har specifika funktionsnedsättningar, som t ex autism eller Retts syndrom. Nu riskerar de att i slutändan få lärare som inte vet vad just deras diagnos kan innebära.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: