Dragkampen om tiden, eller moderna språks tynande tillvaro

Jag läste en artikel ( http://allehanda.se/opinion/ordetfritto … pa-spraken ) av Metta Fjelkner idag. Den handlade om just det jag sysslar med. Språk och språkundervisning. Det var spännande att läsa hennes tankar. Jag fastnade speciellt för den här passagen:

Vi vet att av de cirka 80 procent av eleverna som väljer ett modernt språk i årskurs 6 eller 7, så avbryter ungefär var femte elev dessa studier. Skälen är inte begåvningsbrist hos eleverna, utan att de inte får tillräcklig uppmuntran eller grundläggande förutsättningar att lägga ner den extra tid som språkstudier innebär.

Skolundervisningen i språk måste utvecklas så att eleverna kan tillgodogöra sig den kunskapen som efterfrågas. Ett språk måste pratas och övas i mindre grupper. Teorin och grammatiken är också viktig, men det får inte ta överhanden. Då riskerar många att tröttna.”

Hur ser det då ut, i verkligheten?

Jo, vi pratar om kusinen från landet. Du vet, den där som det inte är så noga med. Som man inte behöver ta så himla mycket hänsyn till. Som liksom kommer i andra hand, eller tredje…
Det spelar ingen roll att det från skolverkshåll och skoministerhåll, och som i Fjelkners artikel från fackligt håll, pratas om en uppvärdering av språkkunskaper och meritpoäng hit och framtidskunskaper dit.  I verkligheten, där är språken kusinen från landet, som i viktighetsgrad kommer långt efter SO och NO, för att inte tala om matten. Jaha, nu ska det gnällas igen, tänker du som läser. Ja, kanske det – för språk är viktigt och just nu värderas det i allmänhetens ögon lägre än andra ämnen. Men att kunna språk utöver engelska är viktigt, i vårt allt mer globaliserade samhälle, och en stor tillgång på arbetsmarknaden. Om detta är vi alla överens – lärare, Fjelkner och arbetsgivare.

Som språklärare är det fruktansvärt frustrerande att ständigt ta del av denna allmängiltiga nonchalans gentemot de språk man älskar. Jag upplever det från elever, som ständigt prioriterar att göra språkläxan sist (om alls!) eller väljer bort att läsa till språkprovet för det var ju prov i NO också, och jag upplever samma inställning från kollegor som ständigt tycker att deras ämne är viktigast. På utvecklingssamtalen konstaterar vi att Kalle inte nått målen i sitt moderna språk och då skrattar mamma eller pappa lite och säger nåt i stil med ”Ja, den där tyskan, den är svår…” eller ”Ja, vi kan ingen spanska hemma…” och sen lyfter man att de behöver hjälpa Kalle hemma för att han ska nå målen. Berättar om hur man kan göra, även om man inte kan spanska eller fixar de tyska prepositionerna och säger att det här kommer gå bra, det behövs bara lite tid och engagemang. Men det brukar sluta med att Kalle byter bort sitt moderna språk och läser förstärkning i svenska eller engelska. Tyvärr.

Varför blir det så? Jo, Fjelkner har en poäng. Grupperna är för stora. 20-30 elever i samma grupp. Hur ska man hinna prata med alla? För det är just det man, som lärare, behöver göra. Sitta med några elever i taget och prata språket. Då kommer man att dyka på frågeställningar som leder till grammatikföreläsningar och övningar. Eleverna kommer dessutom att använda ordböcker och internet för att komma vidare med vad det nu var som behövde redas ut. Det kommer att uppstå en levande kultur i klassrummet, där språket faktiskt används. Då händer något mäktigt. Eleverna gör språket till sitt.

 
Jag har haft förmånen att under en termin (innan ekonomin kom i kapp och grupperna slogs i hop) få undervisa en grupp med 12 elever i mitt moderna språk. Oj, vad de utvecklades! Vi använde målspråket hela tiden och de gick framåt med stormsteg. Nästan varje vecka kommenterade de att det var så roligt på lektionerna och vad mycket del faktiskt lärde sig. Jag han se dem, jag hann hjälpa dem och jag hann möta varje elev på just den nivå som hon eller han befann sig på.

Nuläget med 25 elever i samma grupp är ett annat. Jag hinner inte med. Tillfällena då vi kan prata fritt blir inte lika många, och många av dem tycker att det är jobbigt att prata språket så att så många andra hör. Vi kan inte gå till ett grupprum, för det är upptaget, och jag kan inte heller lämna klassen, för då skulle några flippa ur och hänga i taklamporna inom några minuter. Så undrar man varför så många byter bort sina moderna språk och varför så många inte når målen…och viktigast av allt – varför de inte kan använda språken när de har läst dem i 3-6 år.

Så, summa summarum: kusinen från landet måste få ta plats och kosta lite mer pengar, precis som skolan i stort, om det ska bli bättre språkundervisning och bättre förmåga att faktiskt använda språken. De nya skrivningar som finns i skollagen om att alla elever har rätt till stöd, och har rätt att få hjälp på sin nivå, de gäller också moderna språk! Men när det talas om stöd, är det alltid i matte, svenska och kanske engelska och då för de svagaste. Här behövs en reform. Synen på skolan och hela skolans organisation måste revideras, om vi ska nå längre än vi gör nu. Det gäller inte bara moderna språk, utan alla ämnen. Det gäller Sveriges framtid och det gäller Dig!

Annonser

2 thoughts on “Dragkampen om tiden, eller moderna språks tynande tillvaro

  1. Magistern skriver:

    Sedan har vi problemet med flera steg i samma grupp. Hur är det tänkt att fungera, och hur får eleverna sin garanterade undervisningstid när man springer mellan olika delar av klassrummet och går igenom flera saker samtidigt? Jag frågade min rektor. Svaret blev tystnad.

    • Löjtnant Språktant skriver:

      Det har jag tack och lov sluppit för egen del, men jag har gott om kollegor och vänner som brottas med det problemet. Det räcker gott och väl med alla olika nivåer som blir inom en grupp där alla är på samma steg. Pinsamt att rektorerna går med på det, det ger inte direkt kvalitativ språkundervisning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: