Arbetsrummet

Ett arbetsrum på en F-6 skola, Sverige 2012.

Mitt arbetslag har ett arbetsrum. Det är fyra kvadratmeter stort. Vi är sex personer som delar på det. Rummet ska räcka till planeringsmöten, utvecklingssamtal, förvaring av våra ytterkläder och väskor, elevsamtal, möten med föräldrar samt vara arbetsrum för vår lektionsplanering och administration. I rummet finns förutom stolar ett skrivbord och en dator. Vi kan inte använda våra klassrum som arbetsrum, för efter lektionstid så är det fritids där.

Det är torsdagseftermiddag och jag kikar in i arbetsrummet, stressad, jag måste svara på flera mail och skriva in några omdömen innan mötet. Men nej, där sitter redan en kollega vid datorn. ”Ska du skriva mycket?” undrar jag. ”Nej jag är snart färdig, någon minut bara”, svarar hon och börjar avsluta. Då hör jag en röst bakom mig, jag har lyckats hinna före en annan kollega på språng. Han tittar på mig och säger ”Då tar jag datorn efter dig”.

När jag väl sitter vid datorn och skriver så slår det mig hur bisarr min och mina kollegors dialog var. På hur många arbetsplatser i Sverige idag, där personalen förväntas sköta flertalet av sina arbetsuppgifter och framför allt kommunikation med dator, delar sex personer på samma dator?

7 thoughts on “Arbetsrummet

  1. Iréne skriver:

    För djävligt! Känner så väl igen det! jag hade inte ens ett eget bord…

  2. frokenrodskagg skriver:

    Hej Iréne
    Ja det är helt sjukt. Mina vänner tror mig inte när jag berättar.

  3. Magistern skriver:

    Sluta skriva åtgärdsprogram och omdömen tills ni fått varsin dator. Säg att ni inte kan göra några LPP:er under rådande omständigheter. Lyft frågan i lokalmedia. Det borde sätta fart på diskussionen om det orimliga i er arbetssituation, åtminstone. Vi får inte vara så duktiga alltid, det måste protesteras mer.

    • frokenrodskagg skriver:

      Tack för din kommentar. Problemet på vår skola är att när vi påtalar datorbristen hänvisas vi till att boka in oss i datorsalen (som ligger i en annan byggnad) samt det faktum att vår skola inte har några pengar att lägga på datorer. Du har helt rätt i att vi måste sluta vara så duktiga. Jag önskar att vi kunde ta i mer. Men jag önskar framför allt att facket kunde hjälpa oss genom att driva våra krav och ge våra protester lite tyngd. Inte bara sucka och säga att ” ja det är för jäkligt”.

  4. Frasse skriver:

    Jag är också lärare!! Är ledig tre månader varje sommar men jag är så STRESSAD!! Eller så kan jag vara nöjd över att jag har ett jobb och sluta gnälla…

    • frokenrodskagg skriver:

      Hej Frasse. Vilka tre månader menar du? Berätta gärna hur du tänker.

    • dakkster skriver:

      Sluta skriva så uppenbara trollkommentarer och sluta bete dig som en fjant. Du är mer än välkommen att komma ut i vår tillvaro när som helst så att du kan få lite förståelse för hur vår vardag ser ut. Konstant stress och otillräcklighet. Jag har inte kunnat slappna av under en ledighet på något år och det är efter att jag har minimerat min ”duktighet”. Syrliga och fruktansvärt ignoranta kommentarer från idioter som du gör inte saken bättre. Vill du att någon ska utbilda dina barn eller inte?

Kommentera

