Gastbloggare om sin arbetssitutation…

Idag delar vi med oss av vår första ”gastbloggare”. En lärare, som precis som vi, tröttnat på hur det ser ut i dagens skola. Vi tackar för Ditt bidrag till Myteriet!

Jag har haft en 100% lärartjänst på en skola i snart fyra år. Nu är elevunderlaget mindre för nästa läsår vilket betyder att jag måste gå ned till 80%. Jag klarar mig inte på det eftersom jag är ensam försörjande.

Nu har ledningen varit så ”snäll” att jag ska få 100% tjänst om jag också tar fritids. Eftersom det är två tjänster som har olika avtal har de räknat ut 80% av min lärartjänst på 45 timmar i veckan och sen att jag ”skulle ha jobbat” som fritidspedagog 40 timmar i veckan och så räknat 20% av den tjänsten. För att jag ska få mina lov ”lediga” även i fortsättningen ska jag få jobba några timmar extra i veckan på fritids. Annars måste jag jobba någon dag på fritids på loven också. Jo, men visst. Jag ska visserligen få hjälp av en förskollärare eftersom jag kommer att få en F-1 nästa år.

I år har jag också ganska få elever. 11 stycken. Men i den lilla gruppen har alla svenska som andraspråk. En elev har diabetes och är en ständig oro. En annan elev har en hjärnskada. En tredje har misstänkt ADHD med uppenbara svårigheter att kontrollera humör och koncentration. En fjärde har förmodligen någon slags utvecklingsstörning och går på utredning nu. Tio av elva har åtgärdsprogram. Jag tror knappast att det blir något bättre nästa år. Det är alltså möten angående åtgärdsprogram någon gång i veckan, utvecklingssamtal, möte med modersmålslärare angående studiehandledning, arbetsplatsmöten, fritidsplanering och utvärdering, omdömesskrivningar, rastvaktande, kompetensutbildningar, andra papper att fylla i angående likabehandlingsplaner osv… Just ja. Så var det visst planering av lektioner och genomförande av dessa. Och så nästa år fritids hela eftermiddagarna. Plus kollegor som är sjuka ibland och ingen vikarie att sätta in. För det finns det inga pengar till. Jag tror inte att det spelar nån roll om du har 10 elever eller 30 elever. Man behöver jobba 100% oavsett.

Just ja, och så blir jag ju inte behörig i vissa ämnen eftersom det är en ny lärarlegitimation på gång. Fast jag skulle vara behörig enligt den utbildning jag gick 2001-2005. Ska jag plugga ämnen via lärarlyftet får jag t ex plugga 50%, men då får jag inte arbeta heltid under tiden, utan får bara jobba 50%. Helt okej. Men lönen man får är bara 80% av sin ordinarie lön plus att man får betala sina studieböcker själv om man inte har en alldeles exceptionell arbetsgivare som står för det…Schysst.

Vad säger man? Vad skulle advokater eller läkare säga om regeringen plötsligt bestämde sig för att deras utbildning inte var bra nog? Gå och utbilda er lite till. För 80% av lönen. Det finns ingen garanti att du får mer i lön efter dessa extra kurser, men ja… Whatever. Era klienter blir eventuellt nöjdare och era patienter kanske friskare. Vi får se om några år när vi utvärderar. Det får ni vara glada över istället. Grattis!

One thought on “Gastbloggare om sin arbetssitutation…

  1. Malin Bjärnlid skriver:

    Jag hoppas att du är en med i en fackförening. Av det jag läser blir jag mycket skeptisk till den lösning som presenterats dig. Ring genast facket och be om hjälp!

Kommentera

