Brandvarning

Sverige har många lärare som brinner. Kompetenta och välutbildade lärare som brinner för elevernas rätt att utvecklas och få inhämta kunskap på intressanta sätt. Som brinner för att genomföra sitt arbete på ett sätt som inspirerar och lockar eleverna till mer kunskapsinhämtning.

I små hålor och i stora städer finns det lärare som brinner. De brinner för era barns rätt till god utbildning och för föräldrars rätt att se sina barn med förväntan gå tillbaka till skolan efter ett långt sommarlov. Det är lärare som vill se stjärnögon tändas när ett nytt skolprojekt presenteras.

I mellanstora städer finns det lärare som brinner. Som till och med ägnar en del av sin lediga tid på lov och helger åt att planera spännande lektioner, skriva välgrundade omdömen och dokumentera era barns utveckling och behov.

Från norr till söder och från väster till öster finns det lärare som brinner. De brinner för att uppfylla alla krav som ställs på en god lärare. Det är lärare som strävar efter att ge varenda elev i vårt avlånga land precis det stöd som behövs. Lärare som skriver åtgärdsprogram och planerar insatser, vilka de vet att de inte kommer klara av att genomföra på grund av bristande resurser och alltför stora elevgrupper.

Sverige har många lärare som brinner. Det är bra. Men med alla nya krav som läggs på oss, utan att vi får extra resurser eller tid att genomföra det vi blir ålagda, riskerar branden att bli explosionsartad istället för kontrollerad. Jag befarar att alltför många lärare med dagens arbetsvillkor riskerar att brinna upp.

3 thoughts on “Brandvarning

  1. Fröken skriver:

    En gång var jag en glad, positiv, nyfiken, driven, påhittig superlärare.. men jag känner mig utbrunnen nu.. letar med ljus och lykta efter ett annat jobb, där jag får uppskattning och skälig betalning för mitt arbete…

    • sergeantsarskild skriver:

      Lärare som vill ta bladet från munnen, göra myteri och berätta om hur deras situation i skolan är, är välkomna att göra det i vår blogg. Alla som gästbloggar hos oss är givetvis anonyma. Maila till myteristerna@gmail.com
      Det enda vi vill veta är var i landet (på ett ungefär) ni jobbar/har jobbat, samt er mailadress). Välkomna med ert vittnesmål!

  2. HH skriver:

    Jag är en av alla utbrända lärare. Undrar hur många av mina gamla kollegor som gått åt det läsåret som jag nu har varit sjukskriven? 4-5 stycken gjorde mig sällskap då. Jag kommer inte sätta mig i samma båt igen om inte förutsättningarna att göra ett bra jobb ändras radikalt. Barnmisshandel ställer jag inte upp på. Lärarmisshandel utsätter jag mig inte för igen. Synd att skattemedlen måste gå till sjukpenning. Det är något ruttet i systemet!

Kommentera

